Kraftig inspektionskritik mot operatör och myndighet efter ”Lodbrok”-olyckan

I sin rapport om olyckan där kranfartyget ”Lodbrok” kolliderade med bron mellan Lilla och Stora Essingen i Stockholm uppmärksammar Sjöfartsinspektionen ett flertal brister i bemanning och behörigheter. ”Lodbrok” byggdes 1956 och har hela tiden ägts av Stockholms Hamn. Sedan 2000 opereras fartyget av Marin & Haverikonsult KA. Vid olyckan var ”Lodbrok” assisterad av företagets bogserbåt ”Tug”. Sjöfartsinspektionens utredning visar bl.a. att ”Lodbrok” inte hade giltigt fartcertifikat och därför inte fick utnyttjas för sjöfart. Hon hade heller inte mönstrad besättning, vilket är ett brott. Besättningen var två man kort och befälhavaren samt de tekniska cheferna på både ”Lodbrok” och ”Tug” var obehöriga. Sedan 1982/83 var ”Lodbrok” lotspliktig efter att nya regler införts. Någon lots fanns dock inte ombord när olyckan inträffade och befälhavaren saknade farledstillstånd. Den egna myndigheten får sig också en släng av sleven i rapporten. Eftersom ”Lodbrok” mestadels rört sig i hamnområdet har hon av hävd tillåtits fortsätta göra detta utan att myndigheten aktualiserat kravet på lots.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.