Koreanskt rederi i kris skapar stor oro i bulk-världen

Sydkoreas näst största rederi Korea Line (KLC) har ansökt om företagsrekonstruktion. Det innebär bland annat att rederiet inte kan betala hyror för de upp till 150 bulkfartyg man har på charter från totalt cirka 60 rederier runt om i världen utan tillstånd från domstolen.Det kommer att ta omkring en månad innan domstolen ger besked om det blir en rekonstruktion eller om koncernen sätts i konkurs.Enligt en del bedömare är det sannolikt att den sydkoreanska staten kommer att blanda sig i frågan, eftersom en konkurs kan få stora konsekvenser. Förutom de inchartrade fartygen äger KLC 43 fartyg och har ett 15-tal fartyg i beställning hos sydkoreanska och japanska varv. KLC har tidigare kontaktat de berörda rederierna och bett om sänkta charterhyror, men säger sig inte ha fått någon positiv respons.KLC:s ansökan till en sydkoreansk domstol har skapat stor oro på marknaden. Flera stora internationella börsnoterade bulkrederier och tyska kommanditbolag har fartyg långtidsutchartrade till KLC och detta sker samtidigt som fraktraterna är rejält pressade, tyngda av översvämningar i Australien, utebliven efterfrågan på grund av det stundande kinesiska nyårsfirandet och långsiktigt det överutbud som uppstått när allt fler nybyggen tillförs marknaden.Det viktigaste marknadsindexet, Baltic Dry Index, är i närmast fritt fall och är nere på nivåer som inte setts sedan den globala finanskrisen satte in rejält hösten 2008. Fraktraterna för de största fartygen, capesize, är nu så låga att de inte täcker driftskostnaderna. Aktiekurserna för stora aktörer som Eagle Bulk och Golden Ocean är under stark press, inte minst sedan analytiker sagt att KLC är först men knappast den sista bulkfartygsoperatören som kommer att hamna i knipa.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.