Ida är namnet på det torrlastfartyg som Ralf Holgersson har köpt in för närsjöfart.
Fraktefartøyenes Rederiforening i Norge uppger att det norska rederiet M Storesund Rederi, Haugesund, har sålt det självlossande torrlastfartyget Hako om 2.226 tdw till Sverige. Fartyget, som har bytt namn till Ida, byggdes av Husumer Schiffswerft i Tyskland 1971.
Ida är utrustad for transport av spannmål med självlossningsutrustning. Fartygets nye ägare Ralf Holgersson är även knuten till Fiducia Rederi AB som har självlossaren Sternö.
– Hon kommer att gå i exakt samma trafik som Sternö, säger Ralf Holgersson till Sjöfartstidningen.
För närvarande har Ida Saint Kitts och Nevis-flagg.
– Hon kommer att fortsätta under samma flagg ett tag till och sedan kommer vi att ändra till en EU-flagg lite längre fram, säger Ralf Holgersson.
Kommentarer
fd Kalmar Lantmännen
Trevligt! Lycka till med nyförvärvet.
Vågar man hoppas på blågul flagg eller iaf svenskar ombord?
Anonymous
Skoj!
Även om det aldrig blir svensk flagg eller besättning så behåller det iaf kunnande om branchen kvar i landet.
skattmasen
Skäms inte för den svenska flaggan och betala därefter!
Anonymous
hej kul att få in ny båt,men sätt också svensk flagg o svensk besättning ,börjar nu bli trött på dessa filliflapsare o ryssar mm,svensk flagga o svensk besättning tack, lycka till,
rolf b bertilson
alla fartygsaffärer in till Sverige är bra. Så även denna – oavsett flagg. Regeringen måste ju någon gång ändra skattesystemet för svenska fartyg. När det sker kommer säkert Ida att flagga svenskt liksom många andra.
Andreas Åsenholm
Fantastiskt ! Stort lycka till!
hamnchefen
Hoppas givetvis på svensk flagg och svenskt sjöfolk då alla balter och asiater börjar bli aningen påfrestande i Sveriges hamnar.
väner sjöfart
Tänk om fler kunde se till att Sverige får en sjöfart igen.Hoppas det blir svensk flagg.Lycka till !,
Anonymous
Vilken annan EU flagg än Sverige skulle acceptera ett fartyg byggt 1971?
knuten
Torrlastare är inte direkt utsatta för ålder bestämmelser likt tank!
Finns mycket gammla och välhållna fartyg i fint skick. Med rätt folk och redare kan en båt bli 100 +
Men väljer man billighetsflagg och låglönebessätning, sparar på färg och kör lång törnar blir det som det blir i detta konsumtions samhälle.
Anonymous
De flesta EU flagg har en åldersgräns på 20, 25 eller 30 år….
Anonymous
Vad har du fått detta ifrån? Seglar själv på en Tanker under svensk flagg, 29 år gammal! Finns betydligt äldre båtar än denna. Sen vet jag att Preem har 20 år. Shell har ingen åldersbegränsning överhuvud taget.
Anonymous
Svensk flagg ja, andra EU flaggor har oftast en åldersgräns för registrering. Det är bara att googla olika flaggors register…
Anonymous
bunkergubbe
Anonymous
Går det att få sving på en sån här?
Jag skulle gärna vara med på nått sånt här men det får ju ge lite inkomst på arbetet och inte bara ett berg av skulder och gråa hår.
Vad säger ni som är insatta?
Anonymous
En redare som skyltar offentligt i media med att köpa ett fartyg med St.Kitts flagg???
Shipper
Kan av egen erfarenhet säga att det inte är speciellt enkelt att flagga in ett fartyg i denna åldersklass i något annat land än i Sverige. Just om man nu skall ha någon EU-flagg vill säga.
Det som kan ställa till det under svensk flagg är ofta boendestandarden ombord. Detta trots att som i mitt fall var fartyget godkänt och flaggat i annat EU-land men se det dög inte åt Transportstyrelsen eller kanske mest åt SEKO faktiskt…
Anonymous
En iaktagelse när man läser artikeln och kommentarerna nedan:
En kund som Lantmännen som pläderar svenskodlat och svensk uppfött på matbordet i varenda instans där dom kommer åt, inklusive reklamfilmer på TV för att anspela på det ”svenska”.
Vad f-n gör deras varor, tex foder och spannmål på fartyg registrerade i västindiska bananrepubliker och bemannade med ryssar och filipiner ombord?
Inget ont om vare sig rederier eller besättningar när det faktiskt är kunden som sätter standarden!
Detta kunde redarföreningen ta upp om det hade funnits nått intresse för riktigt svensk sjöfart.
Anonymous
Två år har gått sedan denna komentar skrevs. Och inte ett ljud från vare sig kunder som Lantmännen eller leverantörer som FSS (fd SRF). Tydligen är alla lika nöjda med att slippa ”närodlade transporter”.
Kul att Ida H fick svensk flagg men det är en på 1000, och dessutom en av dom äldsta på kusten.
Anonymous
Håller helt med.hur kan detta fartyg köra svensk inrikesfart.Är bananrepubliken godkänd av svenska cabotagereglerna.Vad gör redarföreningen,transportstyrelsen.
Anonymous
Vad jag förstår skall hon segla svensk kustfart. Det kan ej vara lagligt.Bananrepubliken har ingen rätt att köra svenskt inrikesfart.
Fredde
Hon skall ju skifta till EU-flagg inom kort står det. Och de kan säkerligen få cabotagedispens för ett par resor innan det under nuvarande flagg.
Inget märkligt med det hela. Vardag till sjöss liksom…
Anonymous
Det kostar lite att skifta flagg så gör man det inte nu kommer det säkert att dröja…
Svensk sjöman än så länge
Ja man undrar när svenska
Fartyg med utländsk bemanning och utländsk flagg ska börja trafikera svenska farvatten!
Företagen borde verkligen sätta kravmärkning på bra transporter där arbetarna ombord tjänar löner som är på europeisk nivå även fast pengar är mer värda i vissa länder men förstår inte hur 6000 kr i månaden kan vara en schysst lön ur svensk synvinkel.
SLAVHANDEL PÅGÅR JUST NU FRAMFÖR ÖGONEN PÅ HELA SVERIGES MAKTELIT!
År 2014!
john koistinen-lindgren
kiitos
Anonymous
Fartyg från 1971 med låglönebesättning, sveriges framtid.
köp in gamla bilar och datorer också och sänk alla löner till Lettisk nivå .
Fler riskkapitalister och högre bonusar .då blir fart på sverige.
Kalle på spången
Tror knappast add Ida kommer att vara sysselsatt i Svensk kustfart, mer troligt i Dansk…där är det inget problem med bananflaggen.
Sen att det inte är möjligt att bedriva sjöfart under Svensk flagg är bedrövligt, men ändå en elloge till denna redare som inalla fall har ett Svensk flaggat fartyg, med Svenskar ombord..
anonym
Nu under svensk flagg!