Italiensk design sänker snabbfärjas bunkerförbrukning rejält

Den italienska varvskoncernen Rodriquez Cantieri Navali och det italienska klassningssällskapet Rina har tagit fram en design för en höghastighetsfärja som sänker bunkerförbrukningen med 40 procent jämfört med en likvärdig existerande färja. I projektet som har delfinansierats av italienska staten har också universitetet i Genua och Krylovinstitutet i St Petersburg deltagit. Avsikten är att en fullskaleprototyp skall sjösättas nästa år. Aliswath-designen är ett trimaranliknande hybridskrov där det torpedliknande centerskrovet är nedsänkt. Detta innehåller två dieselmotorer. Under sidoskroven finns podar med dragande propellrar. Designen uppges leda till minskat svall, mindre utsläpp och ökad säkerhet mot oljespill vid t.ex. en grundstötning då bunkertankarna är placerade över vattenlinjen. Det 64 meter långa fartyget får kapacitet för 450 passagerare och 60 bilar i farter upp till 28 knop.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.