Italiensk design sänker snabbfärjas bunkerförbrukning rejält

Den italienska varvskoncernen Rodriquez Cantieri Navali och det italienska klassningssällskapet Rina har tagit fram en design för en höghastighetsfärja som sänker bunkerförbrukningen med 40 procent jämfört med en likvärdig existerande färja. I projektet som har delfinansierats av italienska staten har också universitetet i Genua och Krylovinstitutet i St Petersburg deltagit. Avsikten är att en fullskaleprototyp skall sjösättas nästa år. Aliswath-designen är ett trimaranliknande hybridskrov där det torpedliknande centerskrovet är nedsänkt. Detta innehåller två dieselmotorer. Under sidoskroven finns podar med dragande propellrar. Designen uppges leda till minskat svall, mindre utsläpp och ökad säkerhet mot oljespill vid t.ex. en grundstötning då bunkertankarna är placerade över vattenlinjen. Det 64 meter långa fartyget får kapacitet för 450 passagerare och 60 bilar i farter upp till 28 knop.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.