Finlands gränsbevakning agerade mot oljetankern Eagle S.

Fotograf: Finlands gränsbevakning

Kategori: Beredskap

Inte självklart att stoppa misstänkta fartyg

Efter flera fall av misstänkt sabotage på elkablar på Östersjöns botten har frågor väckts vilka möjligheter det finns för länder att agera mot misstänkta fartyg. Om händelser sker på internationellt vatten är de juridiska möjligheterna begränsade, säger advokaten Paula Bäckdén.
Efter en skada på elkabeln Estlink 2 mellan Finland och Estland under julhelgen valde Finland att agera mot fartyget Eagle S. Fartyget hålls kvar i Finland och händelsen utreds som grovt sabotage.

Vill du läsa mer? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.