Ny köpare. Translandia har nu överlåtits, men inte till den ägare som köpte henne i början av året.
Arkiv
-
-
Eftersatt underhåll. På grund av två trasiga slussportar tvingas containerfartygen nu ta en kostsam omväg runt Skagen.
-
Godset tar landvägen. Brittiska jobb hotas av de nya svavelkrav som träder i kraft om drygt två år. Ny rapport sätter siffror på tidigare farhågor.
-
Fyra fotbollsplaner långt. Anländer från Korea i slutet av augusti och ska sedan sättas in på rutten Asien-Europa med direktanlöp till och från Göteborg.
-
Förnyat förtroende. Danska energikoncernen Dong skriver nytt avtal med Marin Mätteknik för koll på rörledningar på Nordsjöns botten.
-
Effektiv lasthantering. Fem nybyggen under byggnad för ACL får lasthanteringsutrustning från MacGregor.
-
Någon som sett spökskeppet? Nu finns det tecken som tyder på att det gamla kryssningsfartyget gett upp.
-
Rederiernas trix gillas inte. Transportköparna höjer rösten mot den osäkerhet inställda turer ger.
-
Haveristen färdigsanerad. Nu väntar omfattande reparationer innan MSC Flaminia kan segla igen.
-
Årslång fångenskap. Tankfartygen eskorteras till säker hamn på arabiska halvön. En besättningsman dödad.
-
Slarv under press. Den rättsliga processen efter miljökatastrofen i Mexikanska Golfen fortsätter.
-
"Visat framfötterna. " Uppmärksammas av branschtidning för sitt arbete med strukturförändringar.
-
Ständigt röda siffror. Trots kapitalstarka ägare blev giganten DFDS Seaways en för mäktig motståndare för utmanaren North Sea RoRo.
-
Fem till sjukhus. På grund av det hårda vädret och den grova sjö som rådde vid tillfället kunde båten inte bogseras utan fick driva fritt i Öresund.
-
Gammal trotjänare. Norqueen säljs och flyttar till Medelhavet, där hon återförenas med sin forne partner Norking. Bores flotta stannar nu på 22 fartyg.
-
Ökar kraftigt. Nyförvärvet Finlandia har gett Eckerö Lines passagerarvolymer ett verkligt lyft under årets två första månader. Komfort och turlista avgörande.
-
Skakande vittnesmål. Åklagare väcker åtal för bland annat flera fall av dråp och vårdslöshet. Dessutom kan processen ta steget över Atlanten.
-
Rejäl minskning. Trots att världens varv drar ned på kapaciteten är det osäkert om det räcker.
-
Tror på framtiden. Danska tank- och bulkrederiet räknar med att 2013 blir ett tufft år, men att man ändå kommer att beställa nytt.
-
Brand i förskeppet. Trots omfattande räddningsinsatser har man ännu inte lyckats hitta den saknade besättningsmedlemmen.
-
Drogs flott. Kom ur kurs och körde rakt in mot land strax norr om Ven efter att kaptenen plötsligt insjuknat.
-
Uppåt överlag. Vinsten ökade med nästan 50 procent. Nedlagd linje ett positivt bidrag.
-
Skadestånd väntar. Bulkfartyg med alltför hög svavelhalt i bunkeroljan kvarhållen i New Orleans och belagd med nyttjandeförbud.
-
Kräver svar. Vill ändra inriktningen för sjöfartsstödet och att fler fartygstyper som verkar på en internationell marknad ska omfattas.
-
1. 8 miljarder euro. Arbets- och näringsministeriet i Finland har tagit fram förslag till åtgärder för att trygga industrins internationella konkurrenskraft efter svaveldirektivets införande.