Såld. Bunkerbåten Charisma av Donsö har sålts och Kiltank Rederi AB ser det som en möjlighet att förnya sitt tonnage.
Arkiv
-
-
Krävde 176 miljoner. Svenska och danska myndigheter ersätts för kostnaderna efter oljeutsläppet som drabbade främst Tjörn 2011.
-
”Håller oss ledande. ” Northern Offshore Services beställer två nya fartyg till den havsbaserade vindkraftsindustrin.
-
Försäljning och utchartring. Två Stena RoRo-färjor inleder i år trafik över Cook Strait mellan Wellington och Picton.
-
”Strategiskt läge. ” Sedan årskiftet finns det möjlighet att bunkra lågsvavlig marindisel vid nyetablerad kaj i Malmö.
-
2014 bra för Kiel. Kiels hamn gjorde ett bra 2014 med ökade volymer över kaj. Stena Line stod för en stor del av dessa.
-
Nyförvärv. Sandinge Bogsering & Sjötransport köper en bogserare i samma storleksklass som rederiets största bogserare Tofte.
-
Säsongsstart. Isbrytaren Atle har gjort vinterns första isbrytarassistans och därmed är vintern igång för isbrytarna.
-
Åter ett köp. Finnlines köper ett roro-fartyg för sin trafik på den nya linjen Hangö–Rostock.
-
Bästa på flera år. Ökade containervolymer och mer roro-trafik lyfte resultatet för Helsingborgs hamn.
-
Fraktar skogsprodukter. Swedish Bulks fartyg Swe Carrier har fått förnyat timecharteravtal med skogsbolaget Waldkontor.
-
Rekord. Antalet passagerare i Tallinn har nått rekordvolymer under 2014 tack vare stark tillväxt i Helsingforstrafiken.
-
Lastfartyg driver nordväst om Gotland. Det holländska fartyget Ankie fick stopp i maskin igår och väntar på bogsering. Marinen har två fartyg på plats.
-
Roro-affärer. Två fartygsaffärer, båda med två roro-fartyg, inleder det nya shippingåret i Finland.
-
Stort uppdrag. Kabelläggaren Pleijel konverteras i Landskrona inför ett omfattande arbete i skärgården mellan Åland och fastlandet Finland.
-
Blir Yara. Green Tech Marine verkar från årsskiftet under nytt namn men med oförändrad företagsledning.
-
All time high. Extraturer på Tallinn bidrog till att Viking Line under fjolåret hade fler passagerare än någonsin tidigare.
-
Ensam ägare. Ryska United Shipbuilding Corporation har inte oväntat tagit över hela aktiestocken i Arctech Helsinki Shipyard.
-
Nya kunder. Avbruten TC i Gibraltar innebär att bunkerfartyget Pallas Glory kommer att sysselsättas i norra Europa.
-
Förlängning. Concordia Maritime förnyar avtal med olje- och gasbolag om charter av två produkttankfartyg.
-
Ny linje. Det nystartade joint venturebolaget Baltic Euro Line öppnar en linje mellan Oxelösund, Eemshaven och the Humber.
-
Containerrederier ser ljuset. Enligt den brittiska banken HSBC blir 2015 året då containerrederierna kan vända röda siffror till svarta. Trots en alltför stor containerflotta.
-
Systerfartyg till Norman Atlantic. Stena Flavia och Scottish Viking är systerfartyg till Norman Atlantic och går på Stena Lines linjer på Ventspils.
-
Strategiskt köp. Med förvärvet av en stor leverantör av marina system förstärker Wärtsilä sin position som leverantör av integrerade system till marin- och offshoredustrin.
-
Integrerad lösning. Wärtsilä levererar utrustning till Gotlandsbolagets nya LNG-drivna färja.