”Kan leda till jobb”. Career Event ordnades i år för 16:e gången och folket på plats upplevde att marknaden mår bättre.
Arkiv
-
-
Framtiden får utvisa. Det beror på marknadsläget om det i framtiden åter blir dagliga avgångar mellan Stockholm och Riga.
-
Ny struktur. Drift och kundrelationer tas över av nytt bolag i Luleå. Hamnbolaget fokuserar på infrastrukturen.
-
Nummer två. Atlantic Sail, ACL:s andra G4, är nu levererad och inleder trafik i maj.
-
Nybygge. Stena får fortsatt leverans av sina IMOIIMAX-fartyg. Stena Weco Impulse är fartyg nummer sex av tretton.
-
Tråkig trend. Kryssninganlöpen till Göteborg minskar, passagerarantalet sjunker dramatiskt.
-
Allt klart. Carnival och Fincantieri är överens, det blir byggnation av fem nya kryssningsfartyg.
-
Uppåt. Concordia Maritime uppger att intjäningen inom MR- och Suezmaxsegmenten var 50 procent högre 2015 än året innan.
-
”Inte rimligt”. Lönesättningen återigen tvistefråga, där Sjöbefälsföreningen kräver tarifflöner och Almega vill ha individuell lönesättning.
-
”Nya arbetskamrater”. Northern Offshore Services har vunnit en upphandling om management för fartyg tillhörande det danska statliga Dong Energy.
-
"Skapar möjligheter". Föreningen Svensk Sjöfart stärker sin organisation och anställer Rikard Engström som vice vd.
-
Ny kajplats. TTS Marine levererar linkspan till Stena Line-terminalen i Rotterdam.
-
”Hjälper gärna till”. Viking Line stödjer miljöarbetet på Östersjön genom att donera pengar från försäljning av taxfreepåsar.
-
Uppåt. Resultatet efter skatt nästan 40 procent bättre förra året än 2014. Främsta orsak: reavinst vid fartygsförsäljning.
-
”Miljön i fokus”. Styrsöbolaget har utsetts till årets skärgårdsrederi av branschorganisationen Skärgårdsredarna.
-
Swap-avtal. Med start den 4 april kommer Stena Line och TT-Line att gemensamt öka turtätheten på linjen Trelleborg-Rostock.
-
Landvinning. Finska Meritaito investerar i konvertering och fartygsköp med tanke på den internationella marknaden.
-
Sista pusselbiten. Den finska kontrollen över nordisk LNG-distribution stärks ytterligare när Risavika byter ägare.
-
Tillväxt. Passagerartrafiken går bra inom Rederiaktiebolaget Eckerö.
-
Avancerade fartyg. Listan över beställda fartyg har inte varit så här lång sedan innan finanskrisen – kan vara tecken på konjunkturskifte.
-
Utredning. Sjöfartsverket ska definiera vilka hinder som finns för en ökad mängd transporter på de inre vattenvägarna och längs kusten.
-
Gemensamt fönster. Kustbevakningen kopplar på delar av rapporteringen till myndigheternas gemensamma webb.
-
Asien dominerar. Shanghai fortsatt störst men totalt uppvisar världens containerhamnar en svag tillväxt.
-
Först i världen. Sjöfartshögskola har tagit fram en ny kurs för polarsjöfart i samarbete med Viking Supply Ships.
-
Tre-årigt kontrakt. Concordia Maritme chartrar ett tredje fartyg, denna gång till ett stort oljebolag.