Miljöanpassad. Tallinks LNG-drivna nybygge Megastar kommer att levereras vintern 2017.
Arkiv
-
-
”Mer och mer komplicerad”. Utredningen av kollisionen mellan Stena Jutlandica och Ternvind verkade relativt enkel till en början men växte snabbt.
-
IMO-regel. Obligatoriskt att från och med den 1 juli ange bruttovikten på färdigpackade containrar.
-
Omdirigering. Efter en allvarlig olycka kan Mälarbron i Södertälje inte öppnas.
-
Östersjösamarbete. Vid årets miljöräddningsövning Balex Delta skulle ett utsläpp på 5.000 olja bekämpas innan det nådde land.
-
Chefsbyte. Nuvarande vd:n för Maersk Line tar över som vd för hela Maersk-koncernen.
-
Anpassning. Stena Line avvaktar konsekvenserna av Brexit och vill inte fatta kortsiktiga beslut.
-
Sjökapten. Christer Ericsson hörde till de stora sjöfartsprofilerna på 1970- och 1980-talet.
-
”Cool heads”. Osäkerheten är stor efter att britterna röstat för ett utträde ur EU, både i Storbritannien och internationell.
-
Avvaktar. Stena Carisma var senast i trafik sommaren 2013 och någon trafik med henne blir det inte heller denna sommar.
-
Behåller vissa rabatter. Sjöfartsverket har lyssnat på remissinstanserna och har nu lagt fram ett färdigt förslag för nya avgifter för handelssjöfarten.
-
Förlorade incitament. Svensk Sjöfart är starkt kritiska till Sjöfartsverkets nya avgiftsmodell och hur de har skött kommunikationen.
-
Till Göteborg. I mitten av augusti kommer Terntanks nybygge Ternsund att visas upp i Göteborg.
-
Vindkraft. Mätresultat från roro-fartyg visar att rotorsegel kan ge betydande inbesparingar.
-
Miljonbelopp. 16 projekt med svenska aktörer föreslås få EU-stöd. Sex av dessa är Motorways of the Sea-projekt.
-
Efterlängtad order. Det blir varvet RMC i Raumo som bygger en ny färja för Mols-Linien A/S.
-
Två bättre än en. Med två kranar istället för en dubblas antalet containerlyft per timme i Kvarken Ports.
-
Proceduren inledd. Det finns inga lagliga hinder för Finnlines att lösa in resterande knappa två procent av aktierna i Finnlines.
-
Leverans. BTÖ har tagit leverans av sin nya bogserbåt. Namnet är klart men flaggan hänger i luften.
-
”Bra samarbete. ” Senaste nybygget i serien för TUI Cruises levererat från Meyer Turku-varvet tio dagar före utsatt tid.
-
Stopp i EU. Regeringens förslag till svensk tonnageskatt har fastnat i EU-kommissionens kvarnar.
-
Förhandling pågår. Hotet om konkurs som hängt över Viking Supply Ships A/S är avvärjt, i alla fall för tillfället. Fortsatta förhandlingar med långivarna följer.
-
Dual fuel. JT Cement AS, joint venture-bolaget som drivs av bland annat Erik Thun AB, har tagit leverans av ännu ett LNG-drivet cementfartyg.
-
Nya båtar. Stockholm ska satsa mer på miljövänlig, sjöburen kollektivtrafik.
-
Internationella kontakter. Seko sjöfolks styrelse nominerar ordföranden Kenny Reinhold till vice förbundsordförande i moderorganisationen Seko.