IMO brottas med skrotningsproblem

Inom IMO försöker man nu hitta en juridisk lösning för att klara EU:s utfasningsprogram, som innebär att runt 170 tankfartyg skall skrotas i år. Problemet är att det helt enkelt inte finns tillräcklig kapacitet för att ta hand om alla dessa fartyg, som dessutom i de flesta fall innehåller skadliga ämnen. Ett förslag från Basel Action Network är att redarna skall betala för att utrusta europeiska varv med anläggningar för att rengöra fartygen innan de skickas till upphuggningsvarven i Fjärran Östern och Indien. Flera fall har uppmärksammats där rederier sålt fartyg till en mellanhand, som i sin tur sålt fartygen vidare till upphuggningsvarven. Detta anser EU, samt Norge, Turkiet och Island vara illegalt och fartygen måste rengöras innan upphuggning. Enligt en sammanställning gjord av Intertanko, baserad på data från en expertgrupp inom IMO, som analyserade konsekvenserna av utfasningen, skall 172 tankfartyg skrotas under året.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.