De baltiska hamnarna bör inrikta sig på samarbeta om godsslagen i stället för att konkurrera. Det anser Vladas Ambroziavicius, marknadsdirektör vid det litauiska statliga järnvägsbolaget och Lettlands transportminister Ainars Slesers, enligt nyhetsbyrån BNS. De menar att på så sätt kan hamnarna utveckla sina respektive tjänster utan att störa varandra.Samtidigt strävar alla hamnar i de baltiska staterna efter att få fler olika godsslag för att inte skulle drabbas, när någon del av rysk transittrafik dirigeras om. Lettiska hamnar hanterade 48,5 miljoner ton gods under årets första fyra månader, vilket är 8,1 procent mer än under samma period i fjol. Hamnarna inom AS Tallinna Sadam (Port of Tallinn) hanterade 18,7 miljoner ton gods under årets första fem månader, vilket är 9,7 procent mer än under samma period i fjol. Det är tänkbart att årets resultat blir sämre än i fjol på grund av transitstoppet från Ryssland.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.