Lars Johanson, vd Svenska Skeppshypotek.
Svenska Skeppshypotek

Hallå där Lars Johanson!

I förra veckan hade Svenska Skeppshypotek sitt årliga branschmöte. Vi ringde upp företagets vd Lars Johanson för att få veta mer.

Relaterade artiklar

Vilka var där?

– Till de här mötena bjuder vi in folk från klustret, allt från våra kreditgivare, shippingbanker, mäklare, branschföreträdare, advokater, revisorer med flera och givetvis representanter för rederierna.

Hur många kom dit?

– Vi var ungefär 100 personer, det är vad som ryms i våra lokaler och det är ju där vi vill vara. Det är en viktig bit att visa vår verksamhet och var vi finns. Sedan ungefär ett och ett halvt år tillbaka sitter vi i nya lokaler på Avenyn.

Vad gör ni på mötena?

– Det är sjätte gången vi har det här branschmötet. Det handlar om att bidra till att samla branschen en gång per år i vår regi. Det är väldigt viktigt att vi har den här plattformen att träffas på. Det är socialt, ger möjligheter att knyta kontakter, vi får lite mat och dryck och något mer seriöst inslag med information inom något ämne.

Vad var det seriösa i år?

– Det var Leif Pagrotsky som senast var generalkonsul i New York och som ju också varit handels- och näringsminister och i den rollen även ansvarig för vår verksamhet. Han är väldigt insatt i handelsfrågorna, även om det just nu inte var fokus på sjöfartsfrågorna. Men han talade om handelskriget mellan USA och Kina och tog även upp Brexit. Vi försöker ha aktuella ämnen även om vi tidigare också tittat tillbaka i historien.

Hade ni någon artist som underhöll också?

– Ja, vi hade en artist, Christoffer Johansson, som spelade och sjöng i bakgrunden. Det var en trevlig bekantskap, han sjöng lite gospel och blues. Underhållning har vi egentligen bara haft på vårt 85-årsjubileum 2015, då Maria Lundqvist kom hit och underhöll. Annars har vi bara haft talare.

Är det svårt för era kunder att få lån?

– Både ja och nej. Vi gillar ju att finansiera bra projekt. Vi har gjort mycket affärer de senaste åren. Men tittar vi på möjligheterna att få finansiering till shipping generellt så finns det väldigt lite intresse från de kommersiella bankerna. De vänder sig egentligen bara till de stora väletablerade rederierna.

Men ni satsar på de mindre rederierna?

– Att finansiera rederiverksamhet är egentligen enda syftet med vår verksamhet. Man kan ju se det som att vi inte har bankernas utmaning att behöva välja bransch utan är dedikerade till shipping. Men det är väldigt trevligt och något vi är glada för. Det är viktigt att det finns lånekapital till miljöförbättrande lösningar och fartyg med bra miljöprestanda. Där har vi en viktig funktion att fylla.

Har era kunder blivit fler?

– Vi har fler kunder och fler fartyg i vår portfölj än på mycket länge. Nu är vi uppe i hundratalet fartyg i portföljen och svenska handelsflottan består väl av ungefär 400 fartyg. Även i det perspektivet ser man att vi har en viktig roll. I dag är utlåningsvolymen uppe i 9,7 miljarder kronor, vilket är all time high.

Så en fjärdedel av alla de fartygen har ni finansierat?

– Ja, och tittar vi på nya affärer i närtid, så ligger vi sannolikt på en högre andel än en fjärdedel.