Strax efter ett natten mot torsdag förtöjde Ali Aykin i Malmö. Fartyget tog sig dit för egen maskin assisterad av bogserbåtar och övervakad av fartyg från Kustbevakningen. Färden in till hamn tog två timmar under goda förhållanden och ingen olja nådde vattnet vare sig vid bärgningen eller under transporten till hamn, skriver Kustbevakningen i ett pressmeddelande.
Intensivt samarbete
– Bärgningen är en framgång och ett resultat av ett nära och intensivt samarbete mellan flera myndigheter och privata aktörer. För Kustbevakningens del innebär det att ett miljöhot i Öresund med gemensamma krafter är eliminerat, säger Jimmy Broth, räddningsledare på Kustbevakningen i pressmeddelandet.
Förundersökningen om grov vårdslöshet i sjötrafik leds av åklagare och pågår fortfarande. En person i besättningen har delgivits misstanke och sitter häktad.
Fortsatta utmaningar med annan grundstötning
Arbetet med att förhindra oljeutsläpp från ytterligare ett grundstött fartyg fortsätter. Det handlar om Meshka som i lördags gick på grund i Öresund utanför Landskrona. Läget där är komplext men under kontroll, och åtgärder vidtas för att minimera risken för miljöpåverkan, uppger Kustbevakningen.
Ombord på Meshka finns cirka 938.000 liter olja i bränsle- och smörjoljetankar. Myndigheten har fartyg på plats med förmåga att bekämpa oljeutsläpp.