Containerfartyget Maersk Neuchatel som i juli gick på grund i Guinea-bukten ska under 90 dagar repareras av Remontowa i Polen. Fartyget stod på grund en längre tid och dykare kunde efter att det dragits loss konstatera att skrovet fått flera hål och omfattande skador. Fartygets ägare, tyska Reederei Thomas Schulte GmbH & Co. KG valde Remontowas anbud för reparationen och fartyget anlöpte varvet den 25 september. Man har nu konstaterat att reparationerna kommer att pågå ända till den 22 december. Tack vare dubbelskrovkonstruktionen kunde miljöskador undvikas vid grundstötningen men trots det ska 600 till 1.000 ton stål bytas ut. Dessutom ska propellern demonteras och repareras, propelleraxeln ska kontrolleras. Andrzej Stryjewski från Remontowa säger att det är den största reparationen av en fartygsbotten som genomförts på Remontowa i varvets historia.Maersk Neuchatel går i charter för Maersk Line, som driver henne under Liberia-flagg. Fartyget är byggt 2005 på Volkswerft Stralsund GmbH. Hon är 207,4 meter lång, 29,8 meter bred och har djupgående på 11,4 meter. Maskineriet klarar farter upp till 20,7 knop och hon lastar 2.474 TEU.Remontowa har i år haft 13 besök av fartyg som är längre än 200 meter. Ledningen funderar på större och bredare dockor eftersom varvets bredaste docka på 44 meter inte räcker till för tankfartyg med dubbla skrov.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.