För att sammanställa listan över vad som enligt Greenpeace är ”den ryska skuggflottans farligaste tankfartyg i Östersjön” har organisationen använt ett antal kriterier. Samtliga fartyg har lämnat en rysk oljehamn och tagit sig till internationellt vatten minst tre gånger sedan krigets början i februari 2022 och minst en gång under de senaste tolv månaderna. Samtliga fartyg är längre än 180 meter, äldre än 15 år, har ingen ansedd skydds- och skadeståndsförsäkring (P&I) och finns idag inte på någon sanktionslista.
– De här åldrande och riskabla tankfartygen bör så fort som möjligt läggas till på EU:s sanktionslista för att minska risken för ett oljespill i Östersjön, säger Rolf Lindahl, talesperson i energifrågor på Greenpeace.
Används för läktring
Listan innehåller också information om vilka av fartygen som tillfällig stängt av sin AIS (sitt automatiska identifieringssystem), vilka som fört över olja till andra fartyg till havs, vilka som har dokumenterade brister, vilka som tidigare har varit involverade i olyckor och vilka som har dolda eller oklara ägarförhållanden.
Greenpeace uppger att många av fartygen har tekniska defekter. Många av dem har använts för att överföra olja till andra fartyg till sjöss, vilket anses vara en särskilt riskfylld manöver. En olycka med något av dessa fartyg skulle kunna orsaka mycket stora miljöskador, och att fartygen är otillräckligt försäkrade innebär att länderna kring Östersjön skulle få stå för kostnaden om det sker ett oljeutsläpp, skriver Greenpeace.
Vill se politisk handling
Den svenska regeringen har vid flera tillfällen uttalat sig om risken som tankfartygen inom den så kallade skuggflottan innebär för Östersjön. Nu uppmanar Greenpeace till handling och påpekar att så länge fartygen inte finns på någon sanktionslista kan den ryska regeringen använda dem för att exportera råolja och på så sätt finansiera angreppskriget mot Ukraina.
– Sveriges utrikesminister Maria Malmer Sternergard sa senast förra veckan till Politico att skuggflottan utgör en betydande fara för den marina miljön, men nu vill vi veta vad utrikesministern gör för att se till att få bort Rysslands flytande miljöbomber från Östersjön, säger Rolf Lindahl.