Golar sparkar liv i gamla gastankers

John Fredriksen-kontrollerade Golar LNG har köpt ut hälftenägaren Bluewater och blir ensamägare av LNG-tankern Gandria på 125.000 m3, byggd 1997, för USD 19,5 miljoner. Fartyget har legat upplagt sedan september 2008. Man har också beslutat reaktivera gastankern Hilli, också den på 125.000 kubikmeter och byggd 1975. Hilli kommer att uppgraderas för USD 15 miljoner på Keppel-varvet i Singapore. Enligt bolaget har man redan fått charterförfrågningar för fartyget. Förra sommaren satte man åter in Gimi, 125.000 kubikmeter och byggd 1976, på marknaden och hon seglar för närvarande på en charter för GDF Suez.Avsikten är att utnyttja de goda fraktrater som råder på LNG-marknaden just nu. Jämfört med mitten av 2010 har raterna mer än femfaldigats till runt USD 150.000 per dag.Under 2013 börjar Golar ta leverans av de sex LNG-tankers man har i orderboken. Enligt rederiet kommer gamlingarna Gimi, Hilli och Gandria då att vara perfekta kandidater för uppdrag som lagringsfartyg, ombyggnad till FSRU:s (Floating Storage and Re-gasification Unit) eller för andra gasinfrastruktur-projekt.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.