Det är de två nyaste fartygen i rederiets flotta som säljs, och de båda har varit timechartrade till Sea-Cargo och används i deras linjetrafik på Nordsjön. Leverans av Misida är planerad till januari 2025 och Misana 4 till 8 veckor senare i februari eller mars 2025.
Överväger köpa ersättningsfartyg
Godby Shipping skriver på Linkedin att man kommer att göra sitt yttersta för att hitta arbete för all besättning på Misana och Misida på rederiets andra fartyg. Rederiet skriver också att man överväger att köpa ersättningsfartyg.
Enligt Godby Shipping är Sea-Cargo intresserade av att anställa nyckelpersoner och räknar med att kunna ge mer information i slutet av maj/början av juni.
Avtal med DFDS förlängt
Ungefär samtidigt blev det klart att DFDS förlängt kontrakten för fartygen Lysvik och Lysbris med ytterligare två år. Avtalen gäller nu till och med den 31 december 2026.
Dessutom har DFDS optioner att förlänga kontrakten till slutet av 2030.
Godby Shipping skriver att man under 2023 och 2024 gjort betydande miljö- och energieffektivitetsinvesteringar på Lysvik och Lysbris. Det har installerats nya propellerblad, ett nytt motorstyrsystem, system för behandling av ballastvatten och en landströmsanslutning. Dessutom har undervattensområdena blästrats ner till blankt stål och belagts med färg med lågfriktionsfärg.