Frontline ute efter konsolidering

Frontline förbereder sig för en sämre tankmarknad och förutspår ytterligare konsolidering i marknaden. Förra året misslyckades man med en fusion med Genmar och Frontline säger att marknadsboomen har satt hinder för alla planer på konsolidering och att marknaden är mer fragmenterad än någonsin. I kvartalsrapporten indikerar man en ändrad strategi för att möta utmaningen från en snabbt växande tankerflotta i världen. Man satsar mer på långtidscharters, COA och andra typer av kontraktstäckning. Först ut är T/C-kontrakt för äldre, enkelskrovs VLCC till 2010 med optioner och med en bashyra på USD 34.500 per dag. Enligt Frontline har nybyggnadspriserna sedan januari 2004 skjutit i höjden med nästan 95 procent till USD 130 miljoner för en VLCC. Därmed har förhållandet mellan risk och avkastning förändrats dramatiskt.I kvartalsrapporten redovisar man en vinst på USD 279,2 miljoner. Rörelseintäkterna uppgick till USD 309,3 miljoner, att jämföra med USD 471,7 miljoner under sista kvartalet förra året.Under första kvartalet i år föll T/C-ekvivalenten för en VLCC från USD 111.200 till USD 77.500, för Suezmax från USD 85.000 till USD 55.200, medan den för OBO-fartygen ökade från USD 31.000 till USD 35.800 per dag.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.