Första G4:an i Göteborg

Världens största conro-fartyg Atlantic Star är ACL:s senaste fartyg och har gjort sitt första anlöp i Göteborg.

Relaterade artiklar

– Man känner sig väldigt stolt en sån här dag, säger Anders Ivarsson, vd för den svenska verksamheten inom ACL koncernen.

Atlantic Star kom till Göteborg under söndagen och lastade och lossade olika typer av last fram till måndagskvällen då hon lämnade mot Antwerpen.

Brittisk flagg

– Detta är ett koncept som ger Svensk export- och importindustri full flexibilitet. Vi hanterar all last som inte får plats i en container på ett tryggt och väderskyddat sätt, i våra roro-utrymmen. Ett mycket kostnadseffektivt sätt för våra kunder. Och med ytterligare flexibla lastutrymmen kan vi transportera det mesta, säger Anders Ivarsson.

Fartyget är den första i en serie om fem som Grimaldi-ägda Atlantic Container Line har beställt från Hudong-Zhonghua varvet i Shanghai och levererades i slutet av oktober. Fartyget, som har Liverpool som hemmahamn, ersätter Atlantic Companion som byggdes 1984.

– Det är en kraftig modernisering och de ger oss en ytterligare starkare position i marknaden, säger Anders Ivarsson.

Världens största

Atlantic Star och de nya fartygen blir världens största så kallade conro-fartyg. Fartyg som kan kombinera laster med container och olika sorters rullande gods, till exempel bilar. Atlantic Star är 296 meter lång och har en kapacitet på 3.800 teu och 28.900 kvadratmeter roro-yta där 1300 personbilar, SUVar och andra större fordon kan lastas. Roro-däcken har en maximal takhöjd på 7,4 meter.

– Vi tror på den här typen av fartyg och att de ger oss en stor flexibilitet där vi kan variera lasterna och skapa olika typer av lösningar för våra kunder, säger Anders Ivarsson.

Snabbt över Atlanten

18 personer arbetar ombord på fartyget som trafikerar Hamburg, Göteborg, Antwerpen och Liverpool i Europa och sedan över till den amerikanska östkusten och hamnarna Baltimore, New York och Halifax.

– Vi är det rederi som kan erbjuda de snabbaste transporterna mellan Europa och den Amerikanska östkusten, säger Anders Ivarsson.

De övriga fem fartygen i G4-serien levereras under 2016. De kommer få namnen Atlantic Sail, Atlantic Sea, Atlantic Sky och Atlantic Sun.


Lämna en kommentar på "Första G4:an i Göteborg"

Hittills finns det 11 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Anonym Svara

    Accommodation delen är väl utom pool/bar/idrottshall?:)

    • Adam Bergman Svara
      @Marttin:

      Hej Marttin,
      Som jag skriver i texten har hon hemmahamn Liverpool och därmed Brittisk flagg.
      Om du med nationalitet menar nationaliteten på besättningen är den väldigt blandad.
      Allt gott och god jul,
      Adam, reporter

    • Daniel Svara
      @Adam Bergman:

      Enligt ACLs hemsida (där befälhavaren skrivs i ”tidtabellen”), så verkar befälet ha ett slaviskt namn. Så jag antar att besättningen är filippinsk/baltisk (blandat från öststaterna). Det är bara ett antagande dock

  • Ingvar Bergman Svara

    ACL-fartygen har alltid haft en särställning i svensk sjöfart och även om det sedan några år är Italien-ägt, så betraktas linjen som svensk och det är väl för att ägandet och framtagandet av detta con/ro koncept var svenskkontrollerat i hög grad. ACL har ett grundmurat rykte och detta kan förhoppningsvis leda till bibehållna volymer. Sedan G4 beställdes, har fraktmarknaderna för container fartyg droppat betänkligt på världens alla containertrader och detta beror till stor del på att mega-ships, typ MSC Maya, här intill tryckt ut ‘mindre’ (9/11000 teu) fartyg på andra marknader så ock på nordatlanten, där dessa fartyg är för stora och sätter press på fraktraterna. Det goda ryktet samt ro/ro-däcket skall förhoppningsvis hjälpa ACL till acceptabel intjäning men container spacen blir troligtvis ingen ‘money-maker’ Lycka till med G4:orna ACL !

  • Fd ACL:are Svara

    Companion höll i över 30 år på Nordatlanten. Vi får se hur länge ett kinabygge håller…

  • Anonym Svara

    vet någon vilken nationalitet besättningen har?

    • martin l Svara
      @Anonym:

      Till skillnad från redare och redarförrrningen betyder besättningen en djäkla massa. Om man vill kalla sig Svensk redare. Billig arbetskraft gynnarBARA en och annan redare. Inför svensk besättning nu!

  • Anonym Svara

    Tycker fartyget blev snyggt och modernt jämfört med dom gamla.