Finska Lamor erhåller EU-kontrakt för oljesanering i Östersjön

För att förbättra beredskapen att hantera oljeutsläpp i Östersjön har EU:s sjösäkerhetsbyrå European Maritime Safety Agency (EMSA) efter att ha begärt in anbud gått in för den lösning som offererats av det finländska företaget Lamor Corporation. Lamor skall svara för samordning och mobilisering av en pool på fem tankfartyg, som byggs om så att de med 24 timmars varsel kan användas för oljesanering vid ett eventuellt oljeutsläpp i Östersjön. Fartygen modifieras så att de är förberedda för snabb installation av oljesaneringsutrustning. Utrustningen lagras i depåer i Borgå i Finland och i Köpenhamn i Danmark. Lamor har avtal med det danska rederiet O.W. Bunker & Trading A/S om mobilisering av ett eller flera av fartygen i poolen i händelse av ett oljeutsläpp. I poolen ingår tankfartygen ”Tinka”, ”Breeze”, ”Kasla”, ”Ophelia” och ”Otilia”. Lamor levererar oljesaneringsutrustningen och svarar även för utbildning av besättningarna på fartygen. Avtalet gäller för tre år.EMSA har även avtalat med franska Louis Dreyfus Armateurs om att tillhandahålla ett stort fartyg för den europeiska Atlantkusten samt med det maltesiska Tankship Management om ett fartyg för Medelhavet.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.