Fartyg av DAS-typ frigör isbrytarkapacitet på Bottenviken

En nyligen publicerad undersökning visar att ett isbrytande lastfartyg av DAS-typ (Double Acting Ship), som går med aktern före i svårare isförhållanden, skulle vara ekonomiskt lönsamt i trafik på Bottenviken. Trots högre byggkostnader än för ett konventionellt lastfartyg skulle det ur samhällsekonomisk synvinkel vara lönsammare att bygga ett lastfartyg som året runt klarar sig utan isbrytarassistans än en ny isbrytare som är i drift endast tre månader om året.Rapporten har tagits fram med tanke på malmtrafiken mellan Brahestad och Luleå, som under normala vintrar binder hela kapaciteten hos en isbrytare från Sverige eller Finland. Direktör Ilmari Aro vid finska sjöfartsverkets avdelning Vintersjöfart säger att man nu börjar undersöka möjligheterna närmare för ett trafikupplägg med ett isbrytande lastfartyg.– Ett alternativ kunde vara någon typ av avtal om att ett sådant fartyg skulle svara för hela isbrytningen på sträckan Brahestad–Luleå, säger Aro till SST.Forskningsrapporten har utförts av Aker Arctic Technology Ltd på uppdrag av Östersjöländernas isbrytarledningars gemensamma forum Baltic Icebreaking Management.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.