Konstruktionen av den danska färjan Kanhave och dess första tid i trafik har kostat mycket mer än vad Nordic Ferry Services kalkylerat med. Chockartade siffror presenteras nu i en rapport av Jens Stephensen, ställföreträdande ordförande för Nordic Ferry Service A/S styrelse samt ordförande för Bornholmstraffiken. Räkningen för den extra mankraft som krävdes för att forcera byggandet av fartyget, seglingen till Danmark och modifieringsarbetena som gjordes i Hou plus skiljedomsavgörandet med varvet och kancelleringen av systerfartyget, landar på totalt EUR 15 miljoner. Summan är nästan identisk med det ursprungliga kontraktspriset för färjan. Nordic Ferry Services måste också räkna in kostnaden för charter av färjan Skjoldnæs från oktober 2008 till augusti 2009. En av orsakerna till att färjan blev kraftigt försenad är en serie strejker som inträffade på varvet Frantzis G Shipyard i Perama. Nordic Ferry Services tvingades därför att hitta andra lösningar för att få upp kapaciteten på Samsø-trafiken.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.