Europas längsta isväg reducerar behovet av färjetransporter

Efter öppningen av den 25,5 km långa officiella isvägen mellan estniska fastlandet och Dagö – som lär vara den längsta i sitt slag i Europa – har efterfrågan på färjetransporter sjunkit så drastiskt att Saaremaa Shipping Company har minskat antalet seglingar på linjen Rohuküla–Heltermaa. Färjorna betjänar nu främst lasttrafikens behov eftersom isvägens viktbegränsning om 2,5 ton inte tillåter trafik med lastbilar. Det finns redan fem officiella isvägar i Estland och den sjätte mellan Pärnu och Kihnu öppnas antagligen i slutet av februari. Isvägen mellan Ösel och fastlandet var senast öppen vintern 2006 och då användes den av 18.000 bilar under tre veckor. Man räknar med att isvägarna i år kan användas till slutet av mars och för underhåll av dem har man budgeterat cirka EUR 200.000.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.