”Det är inte alls fråga om att kriminalisera alla sjömän när ett oljespill inträffar”. Det säger EU-kommissionen som också är besviken på den internationella sjöfartsnäringen för att man inte ställer upp på de hårdare reglerna. Enligt kommissionen är avsikten att få bort oseriösa aktörer.Kritiken mot det regelverk som parlamentet nyligen godkände är dock massiv från den internationella sjöfartens organisationer. Man hävdar att det finns en risk för att befattningshavare ombord och iland straffas vid rena olyckshändelser, något som får svåra konsekvenser. Det kan bli problem att rekrytera sjöfolk, besättningar kan tveka att söka nödhamn i EU-länder och bärgare kan komma att tacka nej till bärgningsuppdrag om man inte garanteras immunitet, eftersom det finns en risk att man straffas om olja läcker ut vid en räddningsaktion.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.