Kumpula, byggd 2012.

Fotograf: ESL Shipping

Kategori: Fartygsaffärer

ESL Shipping säljer två supramaxfartyg

Det finska bulkrederiet ESL Shipping har tecknat en avsiktsförklaring om att sälja sina två supramaxfartyg Arkadia och Kumpula till ett turkiskt rederi- och logistikföretag.

Försäljningen av de två supramaxfartygen är enligt ESL Shipping en del i arbetet med att stödja och påskynda rederiets lågkolsstrategi. Fartygens säljs till företag som tillhör HGF Denizcilik Limited Sirket-gruppen, ett turkiskt rederi- och logistikföretag.

Leveransen förväntas äga rum i april-maj och försäljningspriset är 37,1 miljoner USD, uppger ESL Shipping i ett pressmeddelande. Med tanke på fartygens bokföringsvärde och försäljningskostnader beräknas försäljningsförlusten landa på 7 miljoner euro.

Arkadia. Foto: ESL Shipping

– Försäljningen av de två supramaxfartygen är väl anpassad till ESL Shippings lågkolsstrategi. Den stabiliserar också ESL Shippings vinst och frigör kapital för Aspos och ESL Shippings framtida strategiska tillväxtinsatser, säger Rolf Jansson, vd för Aspo Group och styrelseordförande för ESL Shipping i pressmeddelandet.

Fokus på mindre tonnage

ESL Shipping är ett dotterbolag till Aspo Group. Sedan 2018 äger ESL Shipping det svenska rederiet AtoB@C Shipping, och tillsammans har dessa två rederier över 40 fartyg i spannet 4.000–56.000 dwt.

Efter försäljningen kommer ESL Shipping att fokusera på handysize- och kustfartyg.

Arkadia och Kumpula levererades 2012 och har seglat under finsk flagg. Fartygen på 56.000 dwt är 197 meter i längd och har isklass 1A. Med full last är fartygens maximala djup 13,0 meter.

Förändrad marknad

Under 2023 var driftresultatet för supramaxfartygen enligt rederiet 1,6 miljoner euro, jämfört med 5,7 miljoner euro 2022.

– Eftersom de traditionella marknaderna för våra supramaxfartyg på Östersjön och Arktis har förändrats avsevärt är det nu rätt tid att sälja dessa fartyg. Försäljningen stödjer vår väg mot grön sjöfart och vår ambition att föra in fossilfria handysizefartyg på marknaden. Försäljningen gör det möjligt för oss att lägga ännu mer resurser på att påskynda den gröna övergången, säger Mikki Koskinen, vd för ESL Shipping i pressmeddelandet.

Där det är möjligt kommer besättningarna på supramaxfartygen enligt rederiet att placeras på ESL Shippings kvarvarande fartyg.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.