Traditionell godshantering jämte nya påfundet containrar i Göteborgs Hamn på 1960-talet.
Sjöfartstidningens arkiv

En miljardsatsande 80-åring och en revolutionerande låda

Njut i höstsolen med nya numret av Sjöfartstidningen, som når prenumeranter i dagarna.

Relaterade artiklar

I nr 9/2018 av Sjöfartstidningen berättar Ingvar Bergman historien om containern, som landsteg i Europa för ett halvsekel sedan. Den effektiva lådan kom att möblera om världens godsflöden, men inte utan besvär.

”Det skall inte gå att skeppa 60.000 kubikmeter trävaror i containrar från norrlandshamnar till Fjärran Östern i stället för att frakta in ett bulkfartyg. Ändå händer det”, skriver Ingvar Bergman när han förklarar dagens obalanser och systemfel i containersektorn.

Miljardinvestering

Vi firar också 80-årsjubilerande Lidköpingsrederiet Erik Thun AB med ett likaledes bakåt- och framåtblickande reportage. ”Just nu genomför vi vårt största investeringsprogram sedan bolaget startade. Vi investerar över två miljarder kronor i nya fartyg inom nästan alla våra segment”, säger Henrik Källsson, som representerar tredje generationen Källsson i företagets ledning.

Ett av fartygen i Thuns storsatsning är nyss levererade Thun Venern, designat av FKAB. Vi gör i detta nummer också ett nedslag hos FKAB i Uddevalla för att prata om design och deras ambitioner på den internationella marknaden.

Omdanare

Bland numrets 76 sidor kan man också läsa en avskedsintervju med Pia Berglund, som nu gör sina sista veckor som vice vd för Svensk Sjöfart och som har hunnit åstadkomma rejäla förändringar under sina år i branschen.

Dessutom besöker vi Wallenius Marines PCTC Titus, bredare än föregångarna och med bättre lastlåda som rymmer 8.000 bilar. 

På temat utbildning och rekrytering pratar vi med Chalmers programansvariga, som är bekymrade över vikande söktryck, och med Margareta Jensen Dickson, HR-chef på Stena Line, som tycker att sjöfartsbranschen behöver jobba mer för att modernisera sig.

Så får du tag i Sjöfartstidningen

Prenumerera
Köp lösnummer