Efter dyr modernisering: ”Stena Baltica” i trafik mellan Gdynia och Karlskrona

Sedan den 5 juni trafikerar Stena Lines moderniserade ”Stena Baltica” linjen Gdynia–Karlskrona. Efter färjeombyggnaden, som är den dyraste i Stena Lines historia, kan ”Stena Baltica” lasta dubbelt så många fordon – 100 lastbilar och 400 personbilar på två separata däck, som fylls via två ramper. Ett extra bildäck har byggts på bekostnad av passagerarplatser. I dag kan ”Stena Baltica” ta 1.250 passagerare, jämfört med tidigare 1.850, men dessa har i gengäld fått högre hyttstandard samt nya restauranger, barer och andra utrymmen.Tisdagens invigning av den nya rampen på terminalen i Gdynia hölls samtidigt som firandet av att det är tio år sedan linjen Gdynia–Karlskrona startade (i Lion Ferries regi). Sedan starten 1995 har antalet passagerare och bilar sexdubblats och antalet lastbilar femtondubblats.Trafiken har utvecklats dynamiskt. Sedan 2002 har Stena Line två färjor på linjen. Ifjol transporterade rederiets två färjor ”Stena Baltica” och ”Stena Traveller” 421.000 passagerare, cirka 62.000 personbilar och över 62.000 lastfordon.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.