Kort efter att Eckerö Shipping meddelade att man går in som delägare i det italienbaserade rederiet Med Cross Lines kom beskedet att man inleder samarbetsförhandlingar med anställda på grund av planerade fartygsförsäljningar.
I ett pressmeddelande skriver Eckerö Shipping att man ”på grund av den ekonomiska situationen och verksamhetsförutsättningarna för frakttrafiken överväger att sälja ett av de mindre systerfartygen och flagga om eller sälja tre av de övriga fartygen”. Vilka fartyg det gäller framgår inte.
Eckerö Shipping har sammanlagt sju fartyg i flottan. Systerfartygen Shipper, Exporter och Transporter om 5.700 dwt går för närvarande i Holmens trafik. Av de större systerfartygen Trader, Carrier och Express om 8.800 dwt går Carrier i trafik för Transfennica och Express för Med Cross Lines. Även Trader är för närvarande i Medelhavet. Baltic Excellent om 6.300 dwt har inga systerfartyg i flottan. Hon köptes på andrahandsmarknaden 2007 för att sättas i Holmens trafik. Även hon är nu sysselsatt i Medelhavet.
Kommentarer
Robert
Fraktsidan som får bära hundhuvud för inköpet av ”Finlandia”…FY FAN…..
Anonym
Håller med
Anonym
Eckerö Linjen är väl nästa rederi på Östersjön som går i konkurs p.g.a m/v Filandia
Anonym
Rederi Ab Eckerö har snart satt sista spiken i kistan… detta är bara början, vänta och se på bokslutet! Kommer att vara många miljoner till minus och då menar jag € inte bara de 7 som hade slipats till efter försäljningen av Translandia och Nordlandia !
nnnn
”Tillgångar och skulder är redovisade till historiska anskaffningsvärden” skriver Eckerö …
Betyder detta att inga nedskrivningar är gjorda, till marknadsvärde?
Vad är marknadsvärdet på Ro-Ro fartyg utan långsiktiga kontrakt?
Vilken bank sitter på en flotta som är ”redovisade till historiska anskaffningsvärden”?
Fartygsregistrets officiella ”Certificate of Registry” ger svaret, i rutan under rubriken; Inteckningar.