Åländska Eckerö Shipping stärker sitt engagemang i roro-trafiken på Medelhavet genom att ingå samarbetsavtal med italienska Med Cross Lines.
Rederiaktiebolaget Eckerös dotterbolag Eckerö Shipping förvärvar en tredjedel av aktierna i Med Cross Lines. Med affären vill det åländska rederiet skapa ytterligare kontakter och öppna nya marknadsföringskanaler i Medelhavet.
Det italienbaserade rederiet Med Cross Lines bildades för ett och ett halvt år sedan och idkar roro-trafik mellan främst hamnar i Adriatiska havet och Libyen. Eckerö Shipping har i drygt sex månader tidsbefraktat ett av sina roro-fartyg till Med Cross Lines.
– För närvarande är det Express som går i denna trafik. Trader kan också bli ett alternativ, bekräftar Jari Sorvettula, vd för Eckerö Shipping.
Tryggar sysselsättning
Jari Sorvettula säger att Eckerö Shipping går in som delägare i det italienbaserade rederiet för att säkerställa sysselsättningen för sina roro-fartyg.
– Genom samarbetet med Med Cross Lines hoppas vi säkerställa sysselsättningen för våra roro-fartyg samt öppna upp nya möjligheter i framtiden. Vi siktar på att ha fler av våra fartyg i denna trafik.
Han säger att Med Cross Lines till stor del transporterar laster till Afrika, närmast till Libyen och Algeriet.
– Som det framgår av namnet är det också cross trade på Turkiet, Spanien och Frankrike.
Även på spot
På grund av en sviktande roro-marknad i norra Europa har Eckerö Shipping redan under en längre tid sökt nya trafikområden. Tonnage har flyttats till medelhavsområdet där man även opererar på spotmarknaden.
Eckerö Shipping har sammanlagt sju roro-fartyg i sin flotta. Tre av dem är tidsbefraktade till Holmen och ett till Transfennica för transport av skogsprodukter från Sverige respektive Finland. Resten av fartygen seglar för närvarande på Medelhavet.
Kommentarer
Anonymous
Synd att fartyg som är gjorda för gång i is måste segla i dessa farvatten men så är det idag.
Anonymous
Den som skrev förra inlägget är Lars-Erik Eriksson