Karolina Kjellgren, Cecilia Malmström och Niclas Mårtensson.
Pär-Henrik Sjöström

”Det blir totalt kaos”

Brexit var ett av ämnena när Nautiska Föreningen firade sitt 150-årsjubileum med paneldiskussion i Sjöräddningssällskapets lokaler i Långedrag, Göteborg.

Relaterade artiklar

Ordförande Lena Göthberg inledde med att hälsa deltagarna välkomna och presenterade föreningens styrelse, vilken hon beskrev som ”världens bästa styrelse” och som består av vice ordförande Erik Lewenhaupt, Carl Sjöberger, Christoffer Holmström, Johan Brax, Malin Högberg, Alexander Broström, Christina Palmén, Olle Lindmark och Ingela Berntson.

– När jag blev ordförande för styrelsen för ungefär tre år sedan så hade vi en liten brainstorming-övning. Vi bestämde oss för att vi måste göra den här föreningen till någonting som är relevant för dagens folk som jobbar i sjöfartsnäringen. Vi visste ganska lite om historien, men nu vet vi desto mer för vi håller på och skriver en jubileumsskrift. Vi började med att vi ska ha ett motto för föreningen och det blev ”dåtid, nutid och framtid”. Här blir det nutid och framtid, sa Lena Göthberg innan hon introducerade kvällens moderator, journalisten Britt-Marie Mattsson.

Utan handel ingen sjöfart

Temat för paneldiskussionen var ”Utan handel, ingen sjöfart”. Paneldeltagarna Cecilia Malmström, EU:s handelskommissionär, Niclas Mårtensson, CEO Stena Line Group och Karolina Kjellgren, Head of Oceania Trade Wallenius Wilhelmsen Logistics, diskuterade hur det står till med världshandeln och hur förändringar i handelsmönster, nya handelsavtal och den nya världsordningen påverkar sjöfarten.

–  Vi är så otroligt integrerade i varandra, det ekonomiska beroendet med värdekedjorna och alla jobb som handelspolitiken skapar, sa Cecilia Malmström.

Samtidigt påpekade hon att protektionismen bland annat har ökat risken för ett handelskrig mellan USA och Kina.

–  Vi har den mycket egendomliga situationen att USA:s president använder handelspolitiken och strafftullar som ett utrikespolitiskt instrument för att åstadkomma förändring på en rad andra områden.

Men inte heller Kinas agerande får godkänt av Cecilia Malmström:

– En hel del av den amerikanska kritiken mot Kina är helt legitim. Mycket av oroligheterna på vår marknad beror på att Kina under en lång tid dumpar marknaden, subventionerar olönsamma egna industrier, att man inte tillåter konkurrens på lika villkor och att de löften man gav hela världen när de blev medlemmar i WTO för 15 år sedan inte har uppfyllts.

Mardrömmen Brexit

Niclas Mårtensson inledde med beskriva vad Brexit kommer att innebära för Stena Line och det europeiska logistiknätverket. Han påpekade att Brexit är ett av få ämnen i världen som ju ingen har någon erfarenhet av.

– Detta är ett problem även för Stena Line, vi kan inte fatta några beslut som bygger på spekulation. Tittar vi på vad konsekvenserna kan bli så tror jag att det blir totalt kaos de första veckorna, det blir extremt långa köer och extremt dyra operativa kostnader. I dag tar det mindre än en minut för en lastbil med trailer att passera tull- och gränskontroll i Dover. Efter Brexit, och om man helt saknar handelsavtal, så kommer det, beroende på typ av gods och slutdestination, att ta någonstans mellan 5 och 45 minuter per enhet. Det innebär att M20 som går från Dover till London kommer att bli parkeringsplats för lastbilar i tre filer.

De trender han ser utifrån ett roro- och ropax-perspektiv är att linjen Dover–Calais inte kommer att fungera, varken på kort sikt eller på lång sikt med de förutsättningar som finns.

– Mer och mer av det godset kommer att flytta antingen till de längre linjerna i Nordsjön eller delvis till containers. Det är också brist på lastbilschaufförer i Europa så det blir mer löstrailers. Det händer något inom hela den europeiska infrastrukturen på grund av Brexit.

Andra orosmoment

Karolina Kjellgren sa att Brexit inte påverkar Wallenius Wilhelmsen i någon större utsträckning.

– Det säljs 90 miljoner bilar varje år och 16 miljoner transporteras av sådana företag som oss. Den totala försäljningen i Storbritannien är 2,7 miljoner och de importerar 500. 000 som kommer med djupsjö.

Inte heller ett handelskrig mellan USA och Kina har någon större direkt inverkan på skeppningarna.

– Varken USA eller Kina är någon stor bilexportör. Det är inte så stor handel mellan länderna i vår bransch. Men vi är väldigt oroliga för vad ett handelskrig innebär för den globala ekonomin.