Hav Sand på ingång till Gotenius varv i Göteborg den 21 februari där hon nu blivit svenskflaggade Alice.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Torrlast

Deras nya torrlastare har blivit svensk

I vintras sades besättningen upp på det svenskflaggade torrlastfartyget Sofia efter den explosionsartade branden utanför Bornholm. Nu har de enligt tidningen Sjömannen fått tillbaka sina jobb efter att Fiducia Rederi köpt ett nytt fartyg som nu blivit svenskt.

I veckan hissades den svenska flaggan på Fiducia Rederis nya tillskott Alice som rederiet köpt från ett rederi på Färöarna. Fartyget, som tidigare heter Hav Sand, kom till Gotenius varv i Göteborg den 21 februari. Alice är byggd 1982 och är 69 meter lång.

– Sofias fyra matroser får nu gå över och jobba på Alice istället, tillsammans med två nya matroser eftersom vi utökar besättningen. Det känns väldigt bra, säger rederiets vd Ralf Holgersson till tidningen Sjömannen.

Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Det var i slutet av november som en våldsam brand bröt ut i fartygets förskepp på Sofia utanför Bornholm. Fartyget var på väg från Polen till Sverige. Branden gjorde att strömförsörjningen slogs ut. Fartygets huvudmotor fungerade fortfarande, men inte övriga framdrivningssystem. Befälhavaren beslöt evakuera besättningen som bestod av fem personer. Alla fem var oskadda och vinschade upp av Sjöfartsverkets räddningshelikopter från Kristianstad. Senare stod det klart att fartyget blev en totalförlust.

– Det var så omfattande skador att det blir skroten, säger rederiet Fiducias vd Ralf Holgersson till Sjömannen.

Branden utreds för närvarande av Statens haverikommision.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.