Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Folk/företag | Ekonomi

Dennis Maritime växer

En tonnageförnyelse pågår inom Dennis Maritime. De äldsta och minsta fartygen har snart gjort sitt.

Efter många år av råvarutransporter på pråm inför Nordens ledande kalkföretag Nordkalk, som ingår i finländska Rettig Group, ett nytt system för import av kalksten till anläggningarna i Finland. För sjötransporterna svara det finländska rederiet Dennis Maritime, som i vintras tecknade ett flerårigt volymkontrakt med Nordkalk.

Självlossare

Kalkstenstransporter till Pargas, Ingå och Sibbo sköts numera med lastfartyg i storleksklassen 3 000 dwt. Dessa fartyg utrustas med en grävmaskin på däck för att kunna lossa självständigt. Den huvudsakliga lastningshamnen i systemet är Storugns på Gotland.

– I april 2011 började jag fundera på vad man skulle hitta på när marknaden fortfarande var så dålig, berättar Dennis Saari, huvudägare och grundare till Dennis Maritime.

Han kom fram med en idé om att sköta kalkimporten med självlossare. Kalkylerna för en självlossande 3 000-tonnare presenterade han för Nordkalk hösten 2011, som blev intresserade av detta alternativ.

Svårt med finansiering

För Dennis Maritime återstod en rad problem. Banken ville inte finansiera ett fartygsköp förrän rederiet hade ett kontrakt på hand. När Dennis Maritime i december 2011 tog hem Nordkalk-kontraktet i tuff konkurrens med flera andra rederier hade man tre alternativa fartyg som man presenterade för banken.

– Lady Magda stod högst på vår lista, men hon var alltför dyr tyckte banken. De föreslog i stället det billigaste.

Dennis Maritime beslöt att köpa Remsborg, även om det skulle krävas en hel del reparationer innan hon skulle vara i perfekt skick. Hon fick namnet Serafina.

– Vi fick slutligen båten till ett sådant pris att det blir en bra affär för oss när vi är klara, trots att det innebär en hel del jobb, förklarar Dennis Saari.

För att i alla lägen kunna säkra kalkstenstransporterna behövde Dennis Maritime emellertid ett fartyg till i samma storleksklass.

– Med Serafina klarar vi av att sköta kontraktet, men vi vill också kunna betjäna befintliga kunder och komma vidare. Två fartyg i samma storleksklass ger mer flexibilitet, förklarar Jimmy Gustafson, delägare i Dennis Maritime och ansvarig för befraktning och administration på landsidan.

Kapten och befraktare

Att köpa ett fartyg till var uteslutet i rådande marknadsläge till de finansieringsvillkor som erbjöds. Dennis Saari började istället förhandla med Wijnne & Barends om en tidsbefraktning av Lady Magda. För att få det hela att gå ihop var en förutsättning att kunna köra utan lots.

– Eftersom jag tidigare har jobbat för Wijnne & Barends godkände de att jag blev befälhavare på Lady Magda. Jag är alltså anställd av dem men samtidigt arbetsgivare för båten, berättar Dennis Saari.

Dennis Maritime har köpoption på Lady Magda och Dennis Saari hoppas att det ska bli möjligt att utnyttja denna så småningom. Till framtidsplanerna hör nämligen att byta ut de mindre fartygen Josefine och Nathalie, som verksamheten inleddes med 2009.

– De små har fört oss så här långt, men nu börjar deras tid vara ute.