Danska inrikesfärjor kan bli DIS-registrerade

Färjor i dansk inrikestrafik kan komma att bli DIS-registrerade i framtiden, vilket innebär att sjöfartsstöd i form av nettolöner kommer att gälla också för dessa. I dag finns dock ett stort politiskt motstånd mot DIS-registrering men Walter Merrild Hansen, som är vd i Samsø Linien och ordförande i Bilfærgernes Rederiforening, menar att branschen har bra på fötterna när man för fram kravet. Han hävdar att EU-reglerna för offentlig upphandling annars kommer att ge utländska operatörer en fördel. Enligt Hansen är en dansk inrikes förbindelse en internationell förbindelse för ett utländskt rederi, som – om detta vinner en upphandling – då kan operera med nettolöner eller annat stöd enligt sitt lands lagstiftning. Därför krävs möjlighet till DIS-registrering för att ge lika konkurrensvillkor.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.