Containerfartyg: tyskar desinvesterar – norrmän investerar

En mycket stor del av de samlade investeringarna i nybyggda containerfartyg har kommit från det tyska KS-systemet som i princip har kollapsat. Senast ut i raden av avhoppande tyska investerare är MPC Capital som har dragit sig ur en affär med Hyundai om nio containerfartyg på 13.000 teu vardera. Serien kommer dock att byggas, fast nu med andra investerare, däribland varvet och befraktaren Hanjin Shipping.I Norge finns det dock investeringsvilja. Oslo Börs-noterade SinOceanic, till 1/3 ägt av kinesiska HNA, har köpt ett containerfartyg på 13.100 teu som byggs av Hyundai för leverans till våren. Köpeskillingen är USD 156 miljoner. SinOceanic har säkrat ett 15-årigt bareboatavtal med MSC som ger hyresintäkter på USD 255 miljoner över perioden. MSC har köpoption efter 12 eller 15 år.SinOceanic, tidigare GTB Invest, har tidigare i år köpt två systerfartyg under byggnad också vid Hyundai. Priset för dessa var USD 310 miljoner och säljare var tyska E.R Shiffahrt. För dessa fartyg har SinOceanic skrivit timecharters med MSC som skall generera USD 660 miljoner under en 15-årsperiod.Företaget startade sin skeppsinvesterarverksamhet i november förra året med inköpet av YM Portland, ex Norasia Enterprise byggt 2003 och på 4.444 teu för USD 50 miljoner, också detta från tyska intressen. Fartyget är utchartrat till taiwanesiska Yan Ming fram till 2019 för USD 26.400 per dag. SinOceanic har för avsikt att också investera i tank- och bulktonnage.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.