Kategori: Container | Torrlast

Fler bananer i containrar

Den amerikanska bananproducenten Chiquita sparar USD 12 miljoner (SEK 78 miljoner) om året på att frakta sina bananer i kylcontainrar istället för på traditionella kylfartyg. Det skriver företaget i sin senaste kvartalsrapport. 

Enligt den amerikanska webbsajten American Shipper lägger nu företaget den sista handen vid omläggningen av The Great White Fleet, företagets flotta med vita bananbåtar, från kylfartyg till containerfartyg. 

Avslutade kontrakt

Som en följd av omläggningen valde man att i år inte förlänga kontrakten med tretton chartrade kylfartyg. 

Omstruktureringen av det europeiska fraktsystemet påbörjades under det tredje kvartalet 2011, då man insåg att den inhyrda containerkapaciteten skulle bli mer flexibel och fördelaktig än att hyra hela fartyg. 

Andra följer efter

Även andra fruktexportörer har insett fördelen med att frakta sina varor i kylcontainrar. Förra året rapporterade Financial Times hur fruktexportörer som Fyffes och Goreefers påbörjat en liknande överflyttning till containerfartyg.  

– Det här är något som pågått de senaste åtta åren och accelererat i takt med att priset på oljan har stigit. Med containfartyg blir helt enkelt enhetskostnaden betydligt lägre än om man fraktar varorna på ett konventionellt kylfartyg, sa Goreefers talesperson Sharon Cilliers till Financial Times.

Kommentarer

  • Sören Båsen

    Vi förstår den ekonomiska situationen.Men håll med om att det var väldigt snygga BÅTAR.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.