Carnival Corp och dotterbolaget Cunard Line har vid en domstol i södra Florida stämt leverantörerna av framdrivningssystemet i kryssningsfartyget Queen Mary 2 på över USD 100 miljoner. Framdrivningen består av pod-systemet Mermaid och tillverkarna Rolls-Royce och Converteam (tidigare Alstom Power Conversion) anklagas för att ha ”bedragit och lurat Carnival att välja, acceptera och fortsätta använda ett defekt framdrivningssystem”. Enligt Carnival är systemet felaktigt konstruerat och det har lett till upprepade problem, dryga reparationskostnader och uteblivna intäkter. Rederiet hävdar också att man var beredd på en leveransförsening av kryssningsfartyget för att felen skulle åtgärdas, men valde att ta leverans efter att leverantörerna försäkrat att alla problem som andra kryssningsfartyg haft med systemet inte skulle kunna inträffa på Queen Mary 2.Rolls-Royce har ännu inte kommenterat stämningen officiellt, men en taleskvinna säger till TradeWinds att man kommer att avvisa kravet och ta striden i domstol.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.