Det var under högtidliga former som inbjudna gäster, politiker och näringslivsrepresentanter bevittnade när Botnia Enablers gudmor Ulla Löfven på traditionsenligt vis krossade champagneflaskan mot fartygets 242 meter långa skrov under torsdagen.
– Det känns hedrande att få ett så fint uppdrag. Jag känner mycket för den här branschen och med tanke på klimatomställningen är det viktigt att vi utnyttjar sjöfarten, sa Ulla Löfven enligt ett pressmeddelande från rederiet.
Ett rekordfartyg
Botnia Enabler är världens största isklassade conro-fartyg med multi fuel-drift. Det är även det största fartyg som någonsin anlöpt Skellefteå hamn.
Enligt rederiet har namnet Botnia Enabler sitt ursprung i Wallenius SOL:s affärsidé om att vara en möjliggörare för basindustrin i Bottniska viken, och enligt vd Ragnar Johansson föll det sig naturligt att Skellefteå hamn skulle stå värd för ceremonin.
– Då fartyget för svensk flagg och vi är ett svenskt bolag ville vi gärna genomföra dopet i Sverige. Vi började trafikera Skellefteå regelbundet förra året så det föll sig naturligt att ha ceremonin här – som en hyllning till de fantastiska industrisatsningarna i norr, säger han enligt pressmeddelandet.
Anlöp varje vecka
Botnia Enabler kommer att trafikera rutten Zeebrugge-Antwerpen-Karleby-Uleåborg-Kemi-Skellefteå-Travemünde tillsammans med systerfartyget Baltic Enabler. Detta innebär veckovisa anlöp med en total kapacitet på 6.442 filmeter (962 TEU) och plats för såväl trailers, containers, industrilast och projektlast.
– Vi har lovat att leverera en hållbar infrastruktur för norra Sverige och Finland. Nu håller vi vad vi lovat, avslutade Wallenius SOL:s styrelseordförande Anders Boman innan gudmor Ulla Löfven önskade fartyget och dess besättning lycka och välgång över haven.