Försök se scenen framför er. 324 meter långa Colombo Express med 8.749 TEU stävar längs Suez-kanalen strax söder om Port Said. Skepparen tar sin första kaffe för dagen.
Samtidigt, någon kilometer längre fram, lämnar 332 meter långa Maersk Tanjong containerterminalen för att färdas genom Suez ner mot Röda havet och därefter Adenviken. Där har skepparen precis lämnat bryggan för kojen efter en lång natts lastande och förberedelser för avfärd. 1:e styrmannen tar över.
Två jättar på väg mot en oundviklig kollision
Klockan är strax efter 5 på morgonen. Solen skiner och nattens kyla lämnar ökenlandskapet för att ge plats åt stekande hetta.
Eftersom Colombo Express kommer med fart planerar hon att runda Maersk Tanjong – som ännu inte fått upp motorerna till full kraft – på styrbord sida. Allt i sin ordning.
Försök tänka er den dramatiska musiken. Klippningen mellan de två olika fartygen.
På Maersk Tanjong går 2:e styrmannen en runda för att kontrollera lasten och att den sitter säkert. Samtidigt som han i ögonvrån noterar Colombo Express som tronar upp sig trehundra meter akteröver.
Samtidigt ombord på Colombo Express avslutar skepparen ett samtal med befraktarna på huvudkontoret. Han stämmer av att allt flyter på som det ska och att de ska vara i Jeddah, i Saudiarabien, i tid.
Något går fel
Tänk er att 2:e styrmannen på Maersk Tanjong nu står och hänger över relingen mellan två containrar på styrbords sida och röker en cigarett i den ännu inte stekande solen. Han tänker på frun och de två barnen där hemma. Han har bara varit till sjöss i några år och detta är bara hans andra tur med det stora containerfartyget. Än så länge har han inte varit med om några större incidenter. Än så länge.
Klipp till brygga på Colombo Express. De är nu nästan jämnsides med Maersk Tanjong. Men plötsligt går något fel. Någonting, utanför besättningens kontroll, gör att rodret lägger full gir åt babord.
– Vad händer! ropar 1:e styrmannen. Berätta för mig vad som händer! Ropa upp kaptenen!
Men skepparen är redan på fötter. Han kände krängningen när rodret la om och erfarenheten får honom att direkt inse att något är fel. Han är redan halvvägs uppe på bryggan.
2:e styrmannen på Maersk Tanjong ser plötsligt hur det andra fartyget kränger till. Hur hon likt ett träd för vinden gungar till. Sedan ser han hur den 324 meter långa bjässen kommer rakt emot hans fartyg.
– Kapten! Någonting är fel med Colombo Express! skriker han i kommunikationsradion upp till bryggan.
Kaos utbryter
Tänk er nu hur musiken trissas upp. Ett dramatiskt stycke av Beethoven spelas samtidigt som klippen mellan bryggorna, däcket och vattnet mellan fartygen avlöser varandra i rask takt.
På Colombo Express skriks det mellan bryggan och maskinrummet. På Maersk Tanjong ropas det i VHF:en till både det andra fartyget och landpersonal. Kaos utbryter på båda scenerna. Samtidigt som Colombo Express kommer allt närmare och närmare med stammen mot Maersk Tanjongs styrbordssida. Sirenerna tjuter ombord på de båda fartygen.
En succérulle
Hur det slutar vet vi. I Hollywood-produktionen skulle någon – på något mer eller mindre magiskt vis – lösa problemet och olyckan skulle ha undvikits med bara någon hårsmån. 2:e styrmannen på Maersk Tanjong hade sett Colombo Express stam fara över huvudet på honom samtidigt som han ser sitt liv passera i revy.
Det hade kunnat bli en så kallad kioskvältare med Tom Hanks i huvudrollen.
Men i bland kan faktiskt verkligheten överträffa dikten. För tidigare i veckan utspelade sig just detta scenariot, med viss modifikation, i just Suez-kanalen med just dessa två fartyg inblandade. Men i detta fallet löste ingen problemet utan de båda fartygen kolliderade faktiskt. Dock med enbart kosmetiska skador på fartygens skrov och några containrar i sjön.
En mobilkamera och lite tur räcker
Men allting fångades på film. En film som i vart fall jag tycker är bra mycket mer spännande än den Hollywodfilm jag ser framför mig.
Personen som filmade lyckades vara på rätt plats vid rätt tillfälle med en kamera tillgänglig. Något som blir vanligare och vanligare. I framtiden är det inte ens säkert att vi kommer behöva några miljardproduktioner från filmbolagen. Det räcker med en enkel mobilkamera och lite tur för att ge oss alla en adrenalinkick. Eftersom verkligheten allt som oftast visar sig överträffa dikten.