När sjöfarten blir populär

Jag tror knappast att det har kunnat undgå någon att ”monsterbåten Maya” har kommit till Göteborg. MSC:s containerfartyg, som idag räknas som världens största, anlände till Skandiahamnen och APM Terminals under måndagskvällen (strax efter att ett annat rekord lämnat – ACL:s Atlantic Star).

Vanligtvis brukar inte fartygsanlöpen till Göteborg, eller någon annan svensk hamn för den delen, få någon nyhetsredaktion att lyfta på huvudet. Hela branschen har svårt att få uppmärksamhet i svensk media. Men när de stora containerfartygen kommer, då skickas reportrarna ut.

När MSC Maya ankom i måndags kväll stod flera redaktioner på kajen och körde livesändningar, i ösregn! Och på ett sätt kanske vi på Sjöfartstidningen inte är bättre. För i morse, dan före dan före dopparedan, stod jag huttrande på parkeringen innanför port 4, Skandiahamnen, tillsammans med 10–15 reportrar och fotografer från flera olika medier. Flera av oss oväntat uppspelta inför vad som väntade.

Vi slussades runt på APM:s område, likt förskolebarn, med gula västar, säkerhetsskor och hjälm. Vi fick åka upp i en av hamnens nya höga kranar och vi fick gå i led upp för landgången. Det såg nästan lite komiskt ut ibland.

Här nedan följer därför lite bilder. Främst så klart MSC Maya. Men också en del på oss journalister och kanske kan det ge er en lite inblick i hur vi, ibland, arbetar.

MSC-Maya_red-0110-15 reportrar och fotografer samlades för att fota och gå runt ombord på MSC Maya

MSC-Maya_red-02Det bildades kö när allihopa skulle upp i APM Terminals nya containerkranar.MSC-Maya_red-05MSC-Maya_red-09Cirka 40 meter ovanför vattenytan var vyn över både Göteborgs skärgård och fartyget svårslagen.MSC-Maya_red-11MSC-Maya_red-13Produktionen var i full gång medan vi reportrar fotograferade och intervjuade.MSC-Maya_red-14Göteborgs hamn passade på att ge en gåva till fartygets befälhavare. Hamnen gör detta när nybyggen för första gången anlöper Göteborg. Det är hamnkapten Jörgen Wallroth som räcker över gåvan.MSC-Maya_red-15MSC-Maya_red-18Även från bryggvingen är det långt ner till marken.MSC-Maya_red-19Fartyget är idag världens största containerfartyg och kan lasta 19.200 teu, men hon är inte riktigt lika lång som Maersk Triple-E-fartyg.MSC-Maya_red-21

Kommentarer

  • Anonymous

    Ingen fakta om fartyget?! Endast nämnd antal teu i lastförmåga. Och det från en sjöfartstidning märklig eller finns det någon annan trovärdig förklaring varför detta intressanta har utelämnats.
    Ni borde kunna rapportera lite mera en t.ex Rapport och dylig ytlig media. Tänk om och gör bättre

    • Adam Bergman

      Hej Anonym. Du får absolut tycka att jag borde ha skrivit mer om detaljerna på fartyget och så vidare. Men i det här fallet, i vår Redaktionsblogg, så tillåter vi oss att vara lite friare i vårt sätt att rapportera. Det handlar mer om hur vi arbetar och vad som sker i redaktionen. Därför valde jag att skildra en dag i mitt arbete, på samma sätt som vi gärna berättar om hur arbetet går till ute i branschen.
      Skulle du dock vilja läsa mer om fartyget hittar du lite data här: https://www.msc.com/swe/about-us/our-fleet. Sedan finns det säkerligen mer information på andra ställen på nätet. Men det hittar du nog!
      Allt gott och god jul,
      Adam, Reporter

  • Ingvar Bergman

    Det är märkligt att alltid någon skall gnälla. Bilderna ger god uppfattning hur otroligt stora dessa mega-ships är. Och vill man söka annan fakta om fartyget, som inte står att läsa här, kan nog de flesta ’ship-lovers’ utan problem finna dessa via nätet.
    Det är sant att nyhetsbevakningen av fartyg som anlöper Göteborg eller andra svenska hamnar, är sparsam. Sjöfarten är inte särskilt synlig för allmänheten, inte efter Sept 11th, även om den börjar göra hälsosamma avtryck i media när det gäller närsjöfarten och miljöpåverkan. År 1953 hade Sveriges Radio/Motala en live-sändning från något av göteborgsvarven om sjösättning av det största fartyg som dittills byggts i Göteborg, m/t ’Bergeboss’ på 33000 dwt, och jag satt på mitt pojkrum 12 år gammal och följde fartyget ’ner i sitt rätta element’ som det då hette. Otroligt spännande ! 33000 tons är en ordinär kusttanker idag. Och frågan är om containerfartygen kan bli större än den nu aktuella?. Även om så är fallet – hur skall hamnarna klara att hantera dem ? Det är förmodligen där ’skon kommer att klämma’ !

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.