Inte mycket sjöfart på Transportforum

Tidigare under onsdagsförmiddagen inleddes den årliga konferensen Transportforum i Linköping där transportsektorns aktörer träffas under två dagar för att gå på seminarier och föreläsningar och vandra runt i utställningshallar.

”En religiös tillställning för nördar – eller entusiaster”, kallade infrastrukturminister Anna Johansson tillställningen i sitt inledningstal. Det hela såklart i positiva ordalag.

Anna Johansson tillträdde som infrastrukturminister i höstas och efter några stormiga månader verkar regeringen nu ha landat och lugnet återfunnit sig. Och på plats i Linköping talade hon om transportsektorns utmaningar under drygt 20 minuter.

Hon pratade om tågen och järnvägen som måste bli punktligare, effektivare och ett ännu tydligare alternativ för resor mellan städerna i Sverige. Men för att inte trampa flyget på tårna betonade hon även dess betydelse i ett avlångt land som Sverige med stora avstånd mellan Ystad och Haparanda.

– Jag vet att hållbarhetsbegreppet är ett uttjatat ord, sa hon också.
– Men faktum är att vi är långt ifrån hållbara transporter i Sverige idag.

Och likt det hon sa i Sjöfartstidningen nummer 11-2014 betonade hon vikten av att ta ett systematiskt grepp kring hela transportsektorn och få alla att samarbeta.

Men inte mycket nämndes om sjöfarten.

– Sjötrafiken är en viktig del i transportsystemet, sa Anna Johansson cirka en kvart in i anförandet.

Hon nämnde hur viktigt det är att minska svavelutsläppen och sjöfartens klimatavtryck. Och att Transportstyrelsen nu tar ett grepp om att kontrollera efterlevnaden av seca-direktivet som trädde i kraft för lite mer än en vecka sedan.

Men om Anna Johansson tyvärr inte ägnade mer än knappt två minuter åt sjöfarten i sitt inledningsanförande är det ännu lägre sjöfartsrepresentation på seminarieprogrammet – av 85 punkter handlar enbart två om sjöfart. I vart fall vad som framgår av rubrikerna på seminarierna.

Sveriges Redareförening tillsammans med bland annat Chalmers ska prata under temat ”Mot 2050 – hur EU och Sveriges miljömål påverkar sjöfartsindustrin” och SSPA tillsammans med Sjöfartsverket ska prata om ”Regional tillväxt inom sjöfart”.

Men även om representationen är låg så är sjöfarten inte bortglömd och en känsla är att de olika parterna försöker ta ett grepp om framtiden för att kunna utvecklas och förändras – inte minst i samband med tonnageskatten.

Och även om Anna Johansson inte nämnde den under dagen (den ligger trots allt på finansminister Magdalena Anderssons bord) så är en utredning kring tonnageskatt snart klar. I slutet av januari presenterar den grupp som det senaste året jobbat med utredningen vad de kommit fram till. Vad som händer efter det kan komma att bli väldigt spännande och något som vi självklart kommer följa upp i tidningen och på webben.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.