Ett morgonmöte i Gdansk

Efter ett misslyckat och ett lyckat landningsförsök anlände jag under torsdagen till flygplatsen Lech Walesa i Gdansk.

Jag är här för att skriva reportage om Stena Germanica och hennes konvertering till metanoldrift – den första i sitt slag. Det reportaget kommer ni få läsa om i nästa nummer av Sjöfartstidningen – nummer 3/2015. 

Men som journalist hamnar man ibland på platser som man inte hade planerat att hamna på. 

Som idag, när jag kom till Germanica på Remontowa-varvet i Gdansk. Då började dagen med ett morgonmöte med alla inblandade parter. Där fanns representanter från Stena, från varvet, från underleverantörer och jag. Och för en förstagångsbesökare utan detaljkoll på projektet var det en logistisk cirkus. Varvsfolket behövde tryckchecka det röret just då. Men det gick inte för då behövde el-folket testa en blackout. Och då fick motorgänget avvakta i en timma. 

300 arbetare skulle samordnas från olika håll. Och jag blev inte riktigt klok på det. 

Men när jag en timma senare gick ett varv genom fartyget, för att titta på och fota de olika intressanta delarna, pågick ändå jobbet för fullt. 

På en plats svetsades det. På en annan drogs det kablar. Och på en tredje skruvades det. Allt flöt på och såg för mina ögon ut som att det gick på räls.

Och om allt går som planerat glider Germanica ut ur docka 6 på Remontowa-varvet om drygt två och en halv vecka med en av fyra motorer driven av metanol – de andra tre förbereds för konvertering någon gång i sommar när den första maskinen är testad och klar. 

Men vill ni läsa mer om varvsbesöket och vad det innebär att vara de första att konvertera ett fartyg till metanol, så får ni alltså hålla utkik i nästa nummer av Sjöfartstidningen. 

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.