Diskutera mera – det tjänar sjöfarten på

Det är roligt och nyttigt att läsa kommentarerna som ni läsare skriver till notiser och artiklar vi lägger ut på nätet. Ibland hettar det till i debatten, ibland är det någon som rättar det vi har skrivit och ibland är det någon som är insatt i något som tillför kunskap i ett ämne.

Ett exempel på det senare är Robert Quiding som genom sin kommentar till en alldeles vanlig, rutinmässig notis om ett företags halvårsbokslut kan bidra till vår syn på hur och varför ett av Sveriges idag två rederier noterade på Stockholmsbörsen en gång började sin resa. 

1966 var det som idag är Stena-koncernen i en otroligt expansiv fas. Skeppsredaren Sten Allan Olsson behövde mer utrymme för att husera sin ständigt växande personal. På Västra Hamngatan i Göteborg fanns en fastighet som han kastade ögonen på. Ägare var ett rederi med anor från 1880-talet men som nu var på fallrepet.

Rederiet hade en liten kusttanker i flottan men ägde också huset och det var enligt Robert Quiding, som var med när grunden till dagens Stena-koncern lades, fastigheten som Sten var ute efter. Kusttankern såldes efter några månader men i affären ingick också rederinamnet Concordia.

Hur sedan dagens Concordia Maritime blev det rederi det är i dag är en annan historia.

Ni läsare besitter en enorm kunskapsmassa och genom att kommentera och diskutera på vår sajt i såväl stort som smått bidrar ni till att den växer ännu mer.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.