Jag är inte den vanliga shipspottern direkt. Det vore att överdriva. Men jag är intresserad av film – både i långa och korta format. Så när Lottos senaste reklamfilm dök upp i mitt sociala medier-flöde fick jag möjlighet att kombinera dessa två ting – shipspotting och film.
Reklamfilmen, exakt en minut lång, handlar om en familj som har svårt att bestämma sig för om de ska välja Rivieran eller Finlandsfärjan när de ska ut och semestra. En helt rimlig frågeställning för många. Men deras liv verkar ta en oväntad vändning när de vinner på lotto. Så istället för att behöva välja mellan sol och värme på stranden eller kryssning till Finland får de möjlighet att kombinera de båda! De slår helt enkelt till och köper sig en finlandsfärja. Och seglar ner den till Rivieran.
Fantastiskt! Det är väl något som vi alla drömt om.
Nere på Rivieran gör de diverse strandhugg och åker till och med ring bakom färjan som i reklamfilmen tillhört det fiktiva rederiet Suomi-Lines. En blå stor färja, dock namnlös. Och det var det som fångade mitt intresse.
Men innan vi börjar jakten på vilken färja det är vill jag bara konstatera att det måste varit en sju h******s vinst de tog hem! Som referens så såldes färjan Isabella 2013 för cirka 30 miljoner euro, alltså cirka 275 miljoner svenska kronor. Till det brukar man räkna med driftskostnader på cirka 10 procent av inköpspriset – per år. Den största svenska lotto-vinsten genom tiderna är på 237 miljoner kronor. Så familjen i filmen hade verkligen tur!
Men då till shipspotting. Jag är inte någon expert på Finlandsfärjorna. Men min kära kollega Pär-Henrik Sjöström har koll. Efter en snabb titt på filmen konstaterar han att det med stor sannolikhet handlar om Viking Lines Mariella – en färja som trafikerar linjen Stockholm-Helsingfors. Och jag håller med honom. Det är inte helt otrolig att det handlar om en digital ommålning av Mariella – något som också bekräftas av projektledaren på reklambolaget King, Åsa Slättegård. Dock verkar inte hytt-interiören stämma överens med Mariellas inredning (känner någon läsare igen dessa?).
Men tänk er att köpa Mariella och ta ner henne för några lata strandhugg längs den franska Rivieran.
– Sväng vänster här vid Gibraltar, tack! hade man kunnat ropa från sin stol på soldäcket.
Vad hade ni gjort om ni hade haft möjligheten att köpa ett större fartyg för privat bruk? Vart hade ni åkt?
Uppdatering
Som de båda läsarna Mattias och David, mycket riktigt, påpekar i kommentarsfälten så tillhör interiören Stena Germanica. Något som jag till slut också fått bekräftat av reklammakarna på King. Där med är shipspottingen komplett!