A. P. Möller-Maerskchefen tror på 5-6 års fortsatt överkapacitet

”Andra som lagt order bidrar till den långsamma returen till balans”. säger Niels S Andersen i en intervju i Lloyd’s List.

Ett märkligt uttalande! Så Maersk’s beställning av 365.400 teu kapacitet (fördelade på 20 fartyg, av vilka alla inte levererats ännu) räknas inte.  Maersk får beställa, men inte andra. Som jag nämnde i min förra blogg, var frakterna riktigt hyggliga april/juli och det fick en ny investerare att gå in i containertraden – Scorpio – som hittills ägnat sig åt tank- och bulkfartyg. Rederiet skall tydligen bygga 3×19200 teu (!) och b/b-chartra ut dem till 2M partnern MSC.

Visst, dessa adderar till den långsamma återgången till balans. Men togs inte första steget till ökad överkapacitet i och med Maersks Triple-E order? Konkurrenterna sade ”hit men inte längre” och massvis med 14.000+ teu fartyg har beställts sedan Triple-E. Man kan verkligen fråga sig vem som kastade första stenen!

Niels S Andersen tror det tar fem, sex år att nå balans. Jag vågar säga att det är en oundviklig process utan slut. Alla aktörerna tror blint på utvecklingen i Asien och då främst Kina och ingen vill riskera att hamna bakut och så har det sett ut sedan 2008 och obalansen blir bara större för varje år. Men tänk om Asien inte orkar med att öka varje år? Fast den tanken har aldrig slagit rot hos linjerederierna.

Kommentarer

  • Lite mindre på jorden

    Så utalar sig den som växt sig för stor. När man tror man är jämnbördig med Gud själv då är det nog närmare branten än man vill inse. Synd bara att det drabbar även dom andra som slås ut på vägen.

  • Anonymous

    Det är klart att uppgången inte kommer fortsätta för evigt. Men när det väl vänder så är det dem med lägst kostnad per fraktad container som drar det längsta strået och då är det rentav farligt för de andra rederierna att i nuläget inte hänga på så länge de har de nödvändiga resurserna.

  • Anonymous

    Vi har överkapacitet på allt (förutom natur resurser) för en väldigt lång tid framöver! Fattar inte tanken på konstant global tillväxt. Shipping är ganska ute och det är vettigare att bli självförsörjande bonde.
    Våra barnbarn kommer nog att undra vad tusan vi hållt på med.

  • Chiefen

    Ja inte är det någon som vill bygga ultra stortank längre. Undrar vad det kan beror på? kom nu inte och säg djupgåendet. Framtida bränsle kostnader kommer att styra utvecklingen och infrastruckturen
    på jorden dvs farleder och hamnar. Och vad oros härdarna finns och kommer att uppstå…suezkanalen Egypten och länder runt omkring, Att Suez kanalen kommer att åter bli spärrada i framtiden åter igen
    i något nytt politiskt scenario har effekt på vad som är lönsamt att bygga. Att shipping skulle vara ute finns inte i vår mans ålder eller ens om tusen år. Jorden är mest vatten som sakt

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.