Ocean Three – lägg namnet på minnet

När kinesiska myndigheter stoppade vidare planer för den tilltänkta alliansen P3 blev franska CMA CGM side-steppat av MSC och Maersk, men har nu funnit nya partners i kinesiska CSCL och arabiska UASC. Samarbetet skall gå under namnet Ocean Three och gälla alla öst- & västgående trader. Storleksmässigt hänger man gott med åtminstone CKYHE och på sikt kanske också G6 då både CSCL och främst UASC har digert nybyggnadsprogram på gång, den senare med 10 fartyg mellan 14.000 och 18.400 TEU. 

Nu är det bara lasten som skall fram. Jag spådde i somras att ”peak-season” redan var igång med god lasttillgång och bra fraktrater i annars tysta juli månad och att linjerna kanske inte kunde förvänta sig en ”peak-season” i höst likt tidigare år. Det tycks nu vara fallet – i varje fall sjunker fraktraterna sedan någon vecka tillbaka – och det kan vara en kombination av begränsad lasttillgång och en ständig påfyllnad av kapacitet.

Förhoppningsvis har alla (utom israeliska ZIM, som blir en mädchen fuer alles) nu funnit sina partners och att det blir lite arbetsro på den fronten, så att jakten på kostnader kan komma igång för fullt. Den 1 januari 2015 höjs bunkerpriserna ca 50% inom SECA-området (nord- och östersjön samt engelska kanalen) – direkt för de mega-carriers som direktanlöper nord- och östersjön och indirekt för de linjer som väljer att omlasta SECA-godset. Men den kostnadshöjningen kan man troligen utan större svårigheter låta passera till fraktbetalarna, som redan förstått att det blir de som får plocka upp den fakturan. 

Men så är det det här med fraktintäkterna, som för många åter glidit ned i de röda fälten. Jag tror inte på någon större ”peak-season” i år och därmed inget större PSS (peak season surcharge), då det gäller att med alla medel hålla i den last man tillskansat sig. Det ryktas om att vissa liner redan tecknat avtal för delar av 2015 med de större speditörerna (NVO:s) till rater som är ”loss-giving”.

 

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.