November i Fjärran Östern-farten

 

Sedvanlig månadshöjning i november

Som brukligt görs ett nytt månatligt försök att höja frakterna. I oktober föll de ned till USD 650/950 per 20/40ft till Skandinavien och då ligger det en feederkostnad från kontinenthamn i frakten.

Ett läge som vi inte sett sedan Lehmann kraschen 2009.

Dessa höjningar har fått ett löjets skimmer över sig och de frakt-köpare som kunnat avvakta skeppning någon vecka in i månaden, har fått låga rater.

Varning för underskattning av novemberhöjningen

Jag vill med denna blogg varna alla fraktköpare att denna gång ta aviseringarna på allvar. Det ser nämligen lite annorlunda ut denna gång. Som man kan läsa  på annan plats i tidningen, lägger Maersk en av sina Triple-E på 18000 teu i uppläggnings-bojarna. Det är få skeppsredare bland de 16/17 aktörerna  – de flesta är kapitalförvaltare – och här har det bildats en ’följa John’-praxis, där John är lika med Maersk. Man kan således förvänta sig att många av aktörerna kommer att följa Maersk och lägga upp fartyg och därmed minskar gapet mellan supply och demand. Maersk har insett att ’blank sailings’, dvs inställda avgångar lite då och då, inte räcker för att skapa efterfrågan på lastutrymme och lay-up är därför nästa och det slutliga steget (undantaget utskrotning) att bekämpa överkapaciteten. Så kalkylera med att den avisering ni nu får av er speditör kan komma att hålla och eventuellt följas av flera. Har jag fel, är det bara att gratulera till fortsatt låga rater!

Kommentarer

  • Johan

    Med de ”gratisfrakter” som varit under hela 2015 har väl fraktköparna råd med en liten höjning de två sista månaderna.

    • Ingvar Bergman

      Absolut !

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.