LNG i hamnarna eller…?

Det är glädjande att LNG-alternativet till scrubbers och MGO allt oftare dyker upp i sjöfartspressen och nu senast Terntank. Varje hamn med självaktning räknar nu på att anlägga en LNG terminal för bunkring. Ett sådant initiativ är samarbetsprojektet ”LNG in Baltic Ports”. På deras senaste seminarium, ställde jag frågan om man inte istället kunde tänka sig att förankra en LNG-pråm strategiskt i Östersjön till exempel där trafiken till och från Kiel-kanalen och till och från Stora Bält och Öresund flyter samman. Enkel och smidig bunkring ”en route”. Någon i auditoriet – vem minns jag inte – avfärdade frågan som otänkbar. Jag har sedan dess läst om lyckad ship-to-ship överföring i öppen sjö utanför Singapore och därför undrar jag igen hur ”otänkbart” det egentligen är. Självfallet krävs rejäla fendar långsides och säkert också rejäla fendrar förankrade i en vid krans runt bunkerpråmen för att dämpa sjöhävningen. Pråmen (eller om man initialt chartrar en LNG-tanker) skulle ”re-fuelas” på plats.

Hamnarna skulle inte behöva anlägga egen LNG-terminal och fartygen skulle slippa ett hamnanlöp eller förhalning till LNG-kaj för bunkring. Och de eventuella risker som finns vid överföring skulle förflyttas från land. Otänkbart? Kanske, kanske inte? Vem skall äga? Någon LNG-leverantör och/eller intresserade hamnar?

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.