Linjeoperatörerna lär sig aldrig

Rederierna i Asien/Europa farten har flera gånger denna vår försökt höja frakterna, och den 1 maj var det dags igen. Denna gång fick man  lika plötsligt som oväntat hjälp av en mini-peak med ca 90% beläggning de senaste två veckorna..

I stället för att konsolidera denna maj-höjning som fick upp spotraterna till ca USD 1300/1500 per teu (beroende på direkt- eller feederhamn) begår man samma misstag som alltid.  Man annonserar om en kraftig höjning den 1 juni där HapagLloyd  (som vanligt är först) aviserar om USD 750/teu och Maersk (utan att ännu specificera beloppet) också är snabbt framme och de flesta andra kommer naturligvis att hänga på med snarlika nivåer. 

Resultatet blir att kunderna uppfattar höjningen som oacceptabel och börjar shoppa runt och så är cirkusen igång igen.  Och faller dessutom marknaden tillbaka till sommarstiltje, då blir det fritt fall igen.

Linjerna behöver någonstans runt USD 1300/1400 per teu för att gå runt – varför då inte nöja sig med maj-läget och låta den (tillfälligt) rätt starka marknaden generera högre intäkter istället för att återigen (för femtioelfte gången) fullständigt huvudlöst dra till med en höjning på ca USD 750/teu som bara skapar oreda och kaos i leden och får kunderna att byta linjerederi och så faller frakterna igen till långt under behövlig nivå.

Linjeredare, – byt taktik och skapa ett läge alla –  både ni själva och fraktkunderna – kan acceptera.  Skippa juni-höjningen !

 

Kommentarer

  • Fraktkopare

    Vad kan du kopa nagot idag som kostar detsamma som i borjan pa 80 talet
    Da var fraktraterna 1300-/1400 per teu.
    Fraktkunderna har varit bortskamda for lange, tid att tanka om.

  • Ingvar Bergman

    Man kan likna situationen vid elektronikbranschen när det gäller prisutveckling. Men skillnaden är att när dessa får tillfällig brist i ett annars fullt varulager, avstår man från att försöka höja priset
    på produkterna med ca 50%, då man vet att köprushen snart är över, utan försöker ligga kvar på nivåer som är acceptabla..
    Jag håller inte med om att fraktkunderna är bortskämda utan möjligen okunniga om orsaken till att frakterna åker berg- och dalbana. Ett syfte med mina bloggar om Fjärran Östern är att varna fraktkunder som kommer i marknaden när raterna ligger på USD 8/900 per teu, att kalkylera med det dubbla för att inte råka illa ut.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.