Kungsholm till Göteborg

Det pågår nu livlig diskussion på webben om att försöka få hit ”’Kungsholm” och bevara henne åt eftervärlden. Hon är väl egentligen inte rätt fartyg att bevara, men när det inte blev något med ”Bahia Blanca” får hon duga. ”Bahia Blanca” symboliserade den dåtida svenska handelssjöfarten på ett bra sätt – ett första försök att ställa om från konventionell styckegodshantering till containersjöfart – och det (hemska) containergear hon försågs med jämte förlängning med en containersektion – visade ju att vi var på rätt väg. Tyvärr blev det endast ett ”äkta” containerfartyg byggt för svensk flagg – Broströms ”Nihon” byggt i Landskrona 1972, fully cellular och gearless. När andra generationens containerfartyg skulle lämna ritborden, då orkade inte Broströms eller andra svenska rederier att hänga på. ”Bahia” hade varit något att bevara!

Tillbaka till nu:et.

Vänta er inte något stöd från våra politiker, varken på riksplanet eller kommunalt. Sjöfarten ger inga extrapoäng åt de politiker som eventuellt orkar fundera på sjöfart. Det som gäller för att vara i rampljuset är skola, vård & omsorg och invandringspolitik samt vår nedkörda järnväg. Detta rankar politikerna skyhögt över tonnageskatt och andra åtgärder för att lyfta sjöfarten. Är man klar över att runt 90% av vår utrikeshandel går med fartyg till/från vårt land? Säkert inte.

Glöm ”Kungsholm” och glöm tonnageskatt

För att vi någonsin skall komma längre än till ruta ett så måste man börja från början och ett sätt är att tillställa var och en av de 349 riksdags-(hen!) samt de större dagstidningarnas redaktioner ett exemplar av den utmärkt upplysande Sjöfartens Bok. Det finns inga genvägar annat än lobbying och pedagogik, för att lyfta sjöfarten till den nivå den förtjänar.

Jag tror det blir svårt med både ”Kungsholm” och tonnageskatten.

 

 

Kommentarer

  • Anonymous

    Mitt i prick

  • Anonymous

    now you talking !!

  • Ulf Rosengren

    Det blir bra om ni tar Kungsholm till Göteborg för det är ju hennes hemma hamn,och gör henne
    till ett museum.Så att vi får se hur hon såg ut.När hon seglade mellan Göteborg och New York.
    För jag tror att det blir succe och ett bra dragploster för Göteborg.

    • Ingvar Bergman

      @Ulf Rosengren. ’Kungsholm’ är inte samma fartyg exteriört idag som när hon redades av Broströms. Skall hon ligga i Göteborg, måste man för att rättfärdiga henne och för att inte göra alla de göteborgare som sett och minns henne besvikna, återställa henne. Idag har hon bara en skorsten – den aktra som antingen är påbyggd eller utbytt – medan den främre är borttagen och i dess ställe finns satellitantenner och något som liknar en ’skybar’. Det minsta man måste göra är att återställa skorstensarrangemanget i originalskick (helst före ankomst) och att hon anländer med ’Kungsholm’ på bogarna och inget annat.
      Sedan är det frågan om kostnader. Jag kan tänka mig att ägarna räknar med att Göteborg stad skall bjuda på hamnavgiften (kajplatsen) och förse henne med fri landström, eller i varje fall starkt subventionerade. Och kanske hoppas man också på att få ett bidrag till ’retrofit’ av skorstenarna, vilken kostnad troligen snuddar vid 7-siffrigt belopp. Att lägga henne som hon idag är, det accepterar inte göteborgarna.
      Men här tror jag man ’går på pumpen’ eftersom politikerna har angelägnare saker att prioritera och inga pengar allokerade till ’gamla båtar’
      Vi, som har sjöfarten i blodet, tycker att tiden med ’Kungsholm, anno -66 finns runt hörnet, men för ’vanligt’ folk och dagens politiker, ligger den åtskilliga kvarter bort, knappt synlig.
      Därför tror jag inte ’Kungsholm’, som göteborgarna vill se henne, blir verklighet. Tyvärr.
      Hon hade varit en värdig ersättare för ’Bahia Blanca’ !

  • Anonymous

    Jepp – inget intresse att vänta från våra politiker!

  • Sedde

    Det är Glasgow som är Kungsholms hem o födelsestad, det är varvsarbetarna där som har skapat detta fartyg!
    Det måste väl för bövelen vara ett fartyg, framställt av våra stolta o världsbästa varvspersonal, i Göteborg som i så fall skall få representera och hedra den tiden!!
    Allt annat är…..trams!

  • Ingvar Bergman

    Det har Du naturligtvis rätt i, men det är snart 30 år sedan man byggde något större fartyg i Sverige och frågan är om det finns något kvar ute på världshaven? ’Kungsholm’ körde ca 12 år på Nordatlanten och många svenskar har åkt med henne. Hon var det fartyg som satte punkt för en passagerartrafik som härrör sig från emigranttiden, så hon avslutade en epok liksom ’Bahia Blanca’ som var ett av de sista fartygen i reguljär linjetrafik med styckegodslast.
    ’Bahia Blanca’ gick inte att rädda och det är högst tveksamt om det går med ’Kungsholm’. Finns det ett genuint intresse och finns det pengar? Vi kan väl vara överens om att hon måste återställas om man tänker ta henne till Göteborg för bevarande och det kostar en hel del.
    Det skulle vara intressant att höra ägarnas inställning till återställandet.

    • Anonymous

      M/V Henna är svenskbyggd år 1986 på Kockums och seglar fortfarande!

  • Anonymous

    Intressant om Bahia Blanca, jag minns att jag då, 1984, läste i Svensk Sjöfarts Tidning att skrotvärdet var 6,4 miljoner och fartyget var ändå i körbart skick. Hade utan förberedelser kunnat läggas upp för allmän beundran.

  • Thomas Astler

    OJ vilken fråga-aspekt, jag är inte Broströmsseglare, Transare sen 1964, men jag vurmar för den ”gamla sjöfarten” och dess underbart vackra fartyg.Tänk att få mösnstra på Kungsholm som maskinbefäl, det vore en ynnest å en utmaning, jag är 68 men har mycket att ge, inget vidare att gå som pensionär å längta ut, vad gör vi för att rädda Kungsholm,bilda en lobbygrupp för donationer från redare-privatpersoner-GBG stad- jag ställer upp på allt, trots at jag är Roslagsboså vurmar jag för Göteborg, trevliga människor-invånare, å jag har ju alltnog haft min utkomst från dessa stationära företag (TRANS) som haft sitt residens där. Synd att Bahiha-Blanca gick om intet, tänk vilken vacker båt, men maskinfolket hade det nog inte lätt,4 Philstick, tror jag det var, fy tusan, jag har kommit lindrigare undan, men när dom drog max på alla cylindrarna måste det har varit underbar musikl för ett maskinistöra?? Vad säger ni gamla oldtimer ska vi göra en insats för Kungsholms åtetkomst??
    Thomas astler
    [email protected]

  • Mario Barili. Sjöingenjör

    Ja 1984 m/s Bahia Blanca. Johnson Line Stockholm. Jag var med vinter resan på La Plata traden.
    Mönstrade på som motor elev i Stockholms Frihamn en kall Januari dag. Vad som är intressant
    just den kust resan är.. Att Sveriges televison var ombord resan Stockholm-Göteborg på ut resan om jag minns rätt. Kust Hav hette en program serie dom skulle och gjorde en dokumentation av det sista linje styckegods fartyget i Svenska handelsflottan. har själv aldrig sätt detta avsnitt. Jag vet att dom filmade mig i maskin när jag gjorde rent styrbord aktra smörjolje separtor. Det var lite kaotiskt just då i maskin. Lindholmen motor AB var ombord och kolvhalade en av dom aktra V 12 Pielstick motorerna. Faktiskt med omkastning och fast propeller och 220 volts Likströms Fartyg.
    Skulle fråga SVT 1 om dom har filmen någonstans i ett arkiv. Skulle vara kul och se om man var med i Filmen föstås. Bahia Blanca var utrustad med tynglyfts bom på 150 ton även 2 av dom andra i serien hade tynglyft arrangemang ombord men ingen hade likadan bom arrangemang.
    På hem resan i Lundby hamnen låg 2 fartyg in samtidligt alla gick för Johnson Line då mot Götaverken kom först m/s Woolarha sedan m/s Bahia Blanca och akter om oss m/s Brasilia den ni. 2 gick på Sydpacfic traden och en på La Plata dvs Brasil Argentina och dom andra ner till Peru och Chile via Panama Kanal förstås. Tillbaks till Kungsholm är det 2 Götaverken 760 maskiner i den? 2 8 cylindriga kanske? Ab bar den anledningen skulle ett maskinrums besök var av intresse.
    Lycka till vad en som händer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.