Imponerande orderbok

I en artikel i torsdags, bekantgörs ytterligare Maersk-orders. Men att kalla dessa east/west arbetshästar (12-14000teu) för flexibla för att de flyter in i hamnar dit konkurrenterna seglat länge, det är väl ändå att ta i.   Men kanske vill man fokusera på just återgång till standardstorleken och leda bort frågor som berör 18000+ och därför kalla dessa fartyg flexibla.  Nu när alla 20 enheterna på 18000+ levererats (det återstår möjligen en enhet) kan man nog säga att de blev för stora och inte de ’money-makers’ som ställts i utsikt.  De kom helt enkel ut i fel marknad.  Bunkerpriserna nära nog halverades och den signifikativa besparingen jämfört med 13/14000teu har hittills inte kunnat påvisas.  Marknaden har krympt och inte kunnat fylla fartygen samtidigt som leveranser av 18000teu ökat.  Daily Maersk – en avgång om dagen från bashamnar i Asien till bashamnar i Europa (inkl. penalty om försening), föll ihop som ett korthus.    Bunkerprisraset kunde ingen förutse, men nog borde man förstått att Asien (framförallt Kina) inte år efter år kan öka. Rykten om att Kina skulle stärka sin hemmamarknad och dra ned på utrikeshandeln, har varit igång länge. Här har inte bara Maersk (eller tack vare Maersk) order om allt fler och allt större fartyg i en stadig ström placerats och den ofrånkomliga obalansen i traden slagit ut i full blom utan kanske blivit en perenn.?

 

Visst är det en imponerande orderbok, det går inte att förneka, men kommer marknaden att kunna svälja dessa och andras i många fall lika ambitiösa program ? Hur långt kan man gå i utskrotning.  Nu går blott 20 år gamla fartyg till upphuggning.

 

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.